Handelskammaren har bra syn på järnvägen

Handelskammaren har bra syn på järnvägen. Det är Stockholms handelskammare som har lagt fram sin prioritering av järnvägsinvesteringar. De säger däremot nej till höghastighetståg mellan stora städer, det som regeringen tillsammans med C och L har sagt ja till. Däremot är jag tveksam vad man kallar höghastighetståg. Den definition som jag fåt lära mig är när tågen kan gå i 250 km i timmen på banan då är den byggd för höghastighetståg. Jag tror inte det är de hastigheten man menar när man säger höghastighetståg.

Så här ser prioriteringarna från Stockholms handelskammare.
1. Utbyggnad av befintlig stambana.
2. Tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn.
3. Dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall.
4. Halvera restiden med tåg mellan Stockholm och Oslo.
5. Korta restiderna genom dubbelspår mellan Göteborg och Oslo.
6. Finansiera Norrbotniabanans sträcka mellan Skellefteå och Luleå.
7. Bygg ostlig förbindelse med spår.
8. 150  /000 laddstolpar i hela landet subventioneras med 50 procent. Det var den jag till stora delar gäller

Ska Botniabanan och Norrbotniabanan fungera så måste problemen norr om Gävle komma till fort om man ska få ut nyttan av Botnianabanan. Där är det för trångt redan idag. Det är rätt använda pengar om man ser till helheten och tex bygger Luleå till Stockholm i ett sammanhang. Det kan finnas fler så kallade hårnålar som måste byggas bort liksom att man inför ERMTS systemet fort på alla långa sträckor för även då ryms det fler tåg på nuvarande järnväg.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.