Landshövdingen motarbetar Norrbotniabanan

Landshövdingen motarbetar Norrbotniabanan. För att var helt ärlig kan man inte tolka hennes agerande på annat sätt. Hon borde veta att regeringen som är hennes chef sagt att Norrbotniabanan ska snabbas upp. Hon är en del av regeringens regionala företrädare som Landshövding. För att klara av planeringen och alla tillstånd begärde hon extra resurser för att klara av detta. När Botniabanan byggdes fick vi inte höra detta. Säger regeringen att den ska snabbas upp kan hon inte säga vi behöver pengar fört två tjänstemän till. Hon får väl planera om och för det behövs inte mycket om viljan finns. Vi som är i kommunerna och har varit är det ingen nyhet att man måste planera om.

Jag tycker landshövdingens ageranden är en trots mot regeringen. Varför kan man fråga sig men jag har mina aningar. Landshövdingen har varit riksdagsman för moderaterna och vi som har minnet kvar vet att moderaterna varit först motståndare mot Botniabanan och sedan Norrbotniabanan. De har sagt att prio ett är mer vägar och de har inte gillat de infrastruktur investeringar som varit på tapeten i Norrland. Elmsäter Svärd tycker att det inte var staten som skulle se till att en färjeförbindelse till Wasa kom till och det har hon tuktat i de tjänstemän som finns på departementet.

Regeringen sa nej till den skrivelse som landshövdingen skickat in med begäran om pengar till 2 tjänster och ingen begriper hur landshövdingen kunde tolka detta som att hennes hantering skulle leda till flera år försening. Här måste Stefan Löfven säga till på skarpen och att Norrbotniabanan får inte skjutas på framtiden utan tiden ska kortas ner. Vill landshövdingen som myndighetschef att Norrbotniabanan som vi vill ha ska bli färdig enligt regeringsplaner då får hon planera om. Vill hon inte följa vad regeringen vill får man sätta till en ny landshövding. Skärp dig Andersson

6 kommentarer

  1. Sixten Jonsson

    Eftersom landshövdingen är chef över länsstyrelsen kan hon omfördela inom sin budget, dvs flytta resurser tillfälligt från tex miljö.kontroll inom jordbrukssektorn som minskar i antal enheter för att när arbetet med bottniabanan är genomförd göra en ny organisation som överensstämmer med verkligheten.Det skulle bidra med positiv utveckling för hela länet.

  2. Magdalena Andersson

    Ja, vad säger man efter en sådan drapa? Frågan är om man ska skratta eller gråta. Men jag är en vänlig själ som försöker tänka det bästa om mina medmänniskor, så jag väljer att tro att det är okunskap eller okunnighet som ligger bakom texten – och alls inte avsett att vara ett personangrepp på mig.
    Dessutom – nu är det några år sedan du, Lennart var kommunstyrelsens ordförande i Umeå och också några år sedan du var ledamot i Länsstyrelsens insynsråd. Det är förstås också en förklaring till den bristande kunskapen hos dig.
    Men jag kan försäkra dig och övriga läsare av din blogg att jag i min roll som landshövding gjort precis allt jag kan för att Norrbotniabanan ska bli till. Och för att det ska kunna ske efter de tidsplaner som gäller. Men då krävs att länsstyrelsen har de muskler som behövs för att inom önskad tid kunna göra vårt arbete. Det vet berörda statsråd i regeringen. Det vet länets riksdagsledamöter. Det vet vårt nuvarande insynsråd. Det vet Norrbotniabanegruppen. Men uppenbarligen inte du.
    Jag vill därför passa på att bjuda in dig till Länsstyrelsen, du får träffa berörda enheter som arbetar med järnvägsplanerna och därtill hörande utredningar, undersökningar, tillståndsprövningar etc.
    och får information. Både om vad som behövs och om vad vi på Länsstyrelsen kan göra inom de ramar vi har. En slät kopp kaffe kan jag också erbjuda.
    Passar på att önska dig en fin och trevlig sommar så länge!
    Magdalena Andersson, landshövding

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Landshövdingen klagar över att jag inte publicerat hennes kommentar på min blogg och inte heller svarat och det har sina skäl. För det första läste jag inte den förrän i går. Jag har funderat över om jag skulle göra det då jag faktiskt tyckte det blir att strö mera salt i såren om detta, jag publicerar dessutom mindre än hälften av kommentarerna och rensar bort oerhört många. Nu skriver jag den här söndag kväll och lägger in kommentaren men begär att jag får in detta som genmäle. Jag säger rakt på sak att det är nästan ärekränkning att påstå att jag har okunskap eller okunninghet i planeringsfrågor.

      Jag kan samhällsplanering och de lagar som gäller för planering mer än väl och jobbar med detta fortfarande trots att jag slutade som kommunalråd eftersom jag är ordförande i nåde INAB och Umeå hamn. Jag har inte menat det som ett personangrepp på landshövdingen utan på Länsstyrelsen som myndighet och Andersson som högste chef. Jag förstår även att det är tjänstemän som kommit med förslaget att det går inte omplantera,? ett ord som jag hört många gånger i kommunen men även i region Västerbotten. Då får man peka med hela handen och säga vad som måste gå före och Norrbotniabanan är nog ett av det viktigaste projekten som finns och säger regeringen att den ska påskyndas så innefattar det alla inklusive Trafikverket och Länsstyrelsen, kommunen och de andra kommunerna efter dess sträckning ska medverka till detta.

      Sedan är jag inte alls okunnig om samhällsplanering efter 28 år i Umeå kommun som heltidare och 4 år till som KF ledamot men även i Länsstyrelsens styrelse så länge den fanns till och har dessutom många år i den tidigare Regionstyrelsen. Jag var inte alls överens med tjänstemännen då i många frågor. Jag tror till och med att jag har en bättre kunskap om planeringen än landshövdingen och jag kan planera om när det dyker upp saker som är viktigare. Det tror jag dessutom de flesta kommunalråden kan och gör ständigt. Så jag betackar mig för det påhoppet. Jag tror kommunfolk överlag är duktigare och bättre när det gäller omplanering än statliga myndigheter. Jag förstår att regeringen fått signaler om resurserna men av vad som refererats i tidningen säger regeringen att ni har tillräckliga resurser. Jag tror inte jag behöver besöka landshövdingen i den här frågan för jag ser ju hur det gått till och jag är helt säker på att Länsstyrelsen har möjlighet att omplantera så Norrbotniabanan kommer fram i tid.

      Gör man inte det riskerar även strykturfondspengar som går till andra kommunala projekt att fylla bort och då övervältrar man kostnader främst på Umeå kommun och vi från INAB har även skrivit till Landshövdingen om konsekvenser om planeringen förskjuts.

      • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

        Här kommer en liten reviderad version som även ligger som en ny blogg

  3. Gustaf

    Fast vad vill landshövdingen då bygga istället menar du? Jag vet endast att både SJ och Stockholms handelskammare(!) hellre skulle satsa på dubbelspår Gävle Härnösand än Norrbotniabanan. Skälen till att först åtgärda denna flaskhals som hindrar snabbt tågresande från norr till Sthlm Arlanda osv är uppenbara. Även för oss i Umeå.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Jag tror att flaskhalsen som finns är med i den nya stomnätsplanen och den måste bort så fort det går och måste vara klar när Norrbotniabanans etapp till Skellefteå blir klar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>