Jag kommenterar landshövdingen även i en blogg
Jag kommenterar landshövdingen även i en blogg. Jag har även ett svar i bloggen också men den är nog lättare att visa på detta sätt och hoppas även att den kommer i tidningen då landshövdingen fick den publicerad i tidningen så att alla som har VK kan läsa. Så här är mitt svar till henne men vad hon skrev får du gå in på bloggen min och läsa.
Landshövdingen klagar över att jag inte publicerat hennes kommentar på min blogg och inte heller svarat och det har sina skäl. För det första läste jag inte den förrän i går. Jag har funderat över om jag skulle göra det då jag faktiskt tyckte det blir att strö mera salt i såren om detta, i övrigt publicerar jag dessutom mindre än hälften av kommentarerna och rensar bort oerhört många eftersom det är jag som är ansvarig för det som publiceras
Nu skriver jag den här söndag kväll och lägger in kommentaren men begär att jag även får in detta som genmäle i tidningen. Så till min kommentar till landshövdingen .
Jag säger rakt på sak att det är nästan ärekränkning att påstå att jag har okunskap eller okunninghet i planeringsfrågor som landshövdingen skriver. Jag blev heltidspolitiker 1988 och under den tiden jobbat med planering och före detta satt jag sedan 80 talets början i Byggnadsnämnden. 2014 slutade jag som kommunalråd men satt kvar i fullmäktige men ordförande i INAB och Umeå hamn.
Jag kan samhällsplanering och de lagar som gäller för planering mer än väl och jobbar med detta fortfarande trots att jag slutade som kommunalråd.. Jag har inte menat vad jag skrev som ett personangrepp på landshövdingen utan på Länsstyrelsen som myndighet och Andersson som högste chef. Jag förstår även att det är tjänstemän som kommit med förslaget att det går inte omplantera,? Det är ett ord som jag hört många gånger i kommunen men även i region Västerbotten.
Då får man peka med hela handen och säga vad som måste gå före och Norrbotniabanan är nog ett av det viktigaste projekten som finns och funnits och säger regeringen att den ska påskyndas så innefattar det alla inklusive Trafikverket och Länsstyrelsen, kommunen och de andra kommunerna efter dess sträckning och då ska medverka till detta.
Sedan är jag inte alls okunnig om samhällsplanering efter alla dessa år i Umeå kommun som heltidare som jag skrivit tidigare och många år som ledamot i Länsstyrelsens styrelse så länge den fanns till och har dessutom många år i den tidigare Regionstyrelsen. Jag var inte alls överens med tjänstemännen då i många frågor. Jag tror till och med att jag har en bättre kunskap om planeringen än landshövdingen efter ha sysslat med den i över 30 år och jag kan planera om när det dyker upp saker som är viktigare. Jag vill dessutom tillägga av vi i Umeå kommun hade mycket duktiga planerare som tog fram bra underlag för planeringen
Dessutom tror jag att de flesta kommunalråden kan och gör ständigt omprioriteringar. Så jag betackar mig för det påhoppet. Jag tror kommunfolk överlag är duktigare och bättre när det gäller omplanering än vad statliga myndigheter är och det oavsett partifärg. Jag förstår att regeringen fått signaler om resurserna men av vad som refererats i tidningen säger regeringen att ni har tillräckliga resurser.
Jag tror inte jag behöver besöka landshövdingen i den här frågan för jag ser ju hur det gått till och jag är helt säker på att Länsstyrelsen har möjlighet att omplantera så Norrbotniabanan kommer fram i tid. Allt går om viljan finns och att man inte skyller på någon annan om man inte tror man hinner.
Gör man inte det riskerar även strykturfondspengar som går till andra kommunala projekt att fylla bort och då övervältrar man kostnader främst på Umeå kommun och vi från INAB har även skrivit till Landshövdingen om konsekvenser om planeringen förskjuts. Så blir mitt slutförslag om Norrbotniabanans planering som dessutom har en alldeles för stor byråkrati som har instiftas för allt byggande men det är inte länsstyrelsen ansvarig för.
Senaste kommentarerna