Idag har jag kört över en hundraåring

Idag har jag kört över en hundraåring. Jag har dessutom gjort det två gånger. Nu tror säkert en del att det har slagit slint för Holmlund 2gånger eftersom Björklöven vann i går. Men så är det inte för när jag ska till Lågvattnet kör jag vägen över Gräsmyr- Hörnsjö och landar i Nyåker. Då passerar jag Öreälven och där finns tre Broar som kallas Tallbergsbroarna eftersom byn där den ligger är nära Tallberg även om Ålia  är närmare. Det är den första bron över älven vid det läget som nu fyller hundra år och som idag är en bilbro men som från början var en järnvägsbro.

Det är den bron som fyller hundra år idag och där man firar det på något sätt. Om du åker i närheten av den väg jag nämnde eller vägen mellan Bjurholm-Nyåker tycker jag ni ska stanna och begrunda bron. Det är ett byggnadsverk som man har svårt att tro att man skulle klara av. För byggjobbare och konstruktörer ordnande man detta ganska enkelt och det byggnadsverket rekommenderar jag er att gå och tittar på. Det finns parkeringsplatser på brons Norra sida och där finns även trappor ända ned till älven. Öreälven har branta och djupa dalar ner till bron men det är historia och den byggdes då för den nya järnvägen genom Norrland som heter stambanan. Jag tror inte man hade lika dyra utredningar för att bygga genom den typen av natur men bron är fullt farbar även idag när man sköter underhållet. Den bron varade inte så länge utan när biltrafiken började byggde man en ny järnvägsbro för järnvägen och ytterligare en ny järnvägs bro i början på 90 talet då stambanan skulle göras om och att stambanan längre skulle passera Nyåker utan en tunnel byggdes där man borrade sig genom Glödberget tror jag det hette och där borrade man som sagt vilket inte blev bra genom Hallandsåsen men här kunde man hantera berg och bygga tätt.

På södra sidan inte långt från bron i Åliden bodde en Holmlundare som var på ålderns höst men eftersom han dagligen besökte bygget kallade man honom även dagkontrolant. För mig och Holmlundssläktet var det även många som var bygg och anläggningsarbetare sedan lång tid tillbaka men vi har även släkte som varit kakelugnsmakare och som byggde kakelugnar. Men åter till 100 åringen då kunde man bygga en vacker bro för järnvägen som sedan blev bilväg som fortfarande är det. Det är långt ner till vattnet och vi har vänner som inte vill gå ner och titta. Tänk så mycket byråkrati man undvek då i början på seklet som gjorde att man kunde bygga en bro som hållit i 100 år och likaså stambanan men där man byggt en del problem. Nu firar man hundra år men du kan åka dit när som helst och se hur duktiga man var för hundra år sedan. Vi ska tacka alla dessa duktiga samhällsbyggare som var aktiva för hundra år sedan och som då byggde broar för järnvägen som fortfarande är fullt användbara.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>