Sexism i offentliga rummet

1993 lanserade H&M underklädeskampanjen med Anna Nicole Smith. Busskurer och affischtavlor överfylldes med Smith i utmanade poser och genomslaget blev stort. 20 år sedan ser de etiska reglerna för reklambranschen annorlunda ut. Inget reklamföretag vill idag sammanknippas med sexistisk reklam och man kan väl säga att någon ny Anna Nicole Smith kampanj inte är aktuell.

Men var går gränsen? Är sexistisk reklam enbart när det är naket eller hur ska man se på anspelningar, blickar, poser. Det man kan konstatera är att kraven från medborgarna ser annorlunda ut idag för 20 år sedan då H&M:s kampanj var okej. Och om 20 år kommer medborgarnas attityder förändrats ytterligare. Reklam i det offentliga rummet blir allt vanligare och avtalsperioderna är relativt långa. Det är därför viktigt att offentlig plats som upplåts till reklam innehåller strikta regler och att politiker som ansvariga medborgarföreträdare ser till att nolltolerans gäller mot sexism. Det får inte finnas någon som helst osäkerhet om att vårt offentliga rum är fritt från sexistiska inslag.

Andreas Lundgren
2:e vice ordförande(s)
tekniska nämnden

 

 

 

Etiketter: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Arkiv
RSS Nytt från vk.se