Nu fortsätter arbetet!

Idag är en viktig dag i Umeås utveckling. Invigningen av norra- och östralänkarna i Umeåprojektet kommer vi att ha nytta av under lång tid framöver. Det är i sådana här lägen det också är så viktigt att politiken kan hålla samman. Att allianspartierna och Socialdemokraterna gång på gång visat att man kan lägga vardagliga trätomål åt sidan och ta strategiska beslut gemensamt för Umeås utveckling är en oerhörd styrka för vår stad. Så är det verkligen inte överallt i vårt land.

Nu fortsätter arbetet än mer intensivt med vad som ska ske innanför vägringen. Det handlar om att med fokus på en hållbar stad förtäta och skapa förutsättningar för stadsutveckling och hållbara transportsätt. Det kan låta lite flummigt men det innebär att tillväxten av staden Umeås befolkning till huvuddel ska ske inom vägringen och inte breda ut sig. Vi bygger stad som ska vara ekologiskt och socialt ansvarstagande. Vi ska bygga mer på höjden(vilket många ser redan idag), bygga om gator för att ge cyklister och kollektivtrafik bättre framkomlighet. Samtidigt måste vi reglera upp parkeringar och trafikflöden när vi förtätar.

För tekniska nämnden som väghållare väntar ett omfattande arbete. De åtgärder vi gjort hittills från tekniska nämnden har alla syftet att ge förutsättningar för ett transportnät i enlighet med översiktsplanens ambitioner och med sikte på 200000 invånare. Sänkta hastigheter i staden som vi införde ifjol och fortsätter med nu ger ett lugnare tempo medan man på vägringen ska kunna köra fortare. Att ta bort förbudsskyltar för genomfartstrafik på vissa lokalgator handlar om att sila trafiken bättre för att undvika att vissa "transportleder" inom ringen kvartstår. Regleringar av var man kan parkera i staden gör vi för att styra upp så att inte gator översvämmas av bla arbetsplatsparkeringar.

Arbetsplatsparkeringar för centrala staden ska istället fångas upp vid särskilt anlagda platser. Därifrån ska det vara lätt att ta sig till stadskärnan kanske med cykellånesystem. Cykelvägarna ska vara gena och bra skyltade för att få bort onödiga bilresor som görs på under tre kilometer. Parallellt ska varudistribution vara samordnad, miljözon gälla för tunga fordon och staden uppfattas trevlig med parker och ett offentligt rum av högkvalitet där medborgarna är medskapande.

Utmaningarna är många och vi ska tillsammans bygga en stad för kommande generationer. Det är något värt att kämpa för.

Andreas Lundgren(s)
2:e vice ordförande, tekniska nämnden

Etiketter: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Arkiv
RSS Nytt från vk.se