Framtidens cykling

Befinner mig i Örebro på den nationella cykelkonferensen. Mycket händer kring utvecklingen av cykling i vårt land men frågan är om cyklingen som andel av totala transporter ökar, det finns indikatorer som tyder på att arbetet inte går framåt trots positiva attityder till cykling.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd har inlett dagen med att tala om regeringens ambition kring cykling, Ministern kommenterade Kent Johanssons cykelutredning med att inriktningen är att samordna och se över samspel mellan olika trafikslag. Det är naturligtvis bra men det behövs satsningar från statligt håll.

Det är i kommuner som Umeå, större tätorter, som möjligheten att öka andelen cykling är som störst och då krävs det statliga pengar för att man ska kunna cykla säkert och tryggt. Det tar för lång tid att bygga ut cykelinfrastrukturen särskilt när man de senaste 50 åren prioriterat biltrafiken och cykelinfrastrukturen setts mer som en fri nyttighet än viktig del som transportlänkar.

Sen är det så att kommunerna kan göra mycket och måste ta sitt ansvar. I Umeå är vi duktiga på det och har en framåtsyftande översiktlig planering. Vi rustar upp våra cykelvägar, satsar på trafiksäkerhet för cykelvägarna till skolor, åtgärdar olycksdrabbade platser, utbildar våra barn i cykelkunskap och har en idé om gröna friköp där vi reducerar parkeringsnorm för bilar för att satsa på bla cykelfrämjande åtgärder. Vi är också bra på vintercykling. Umeå har inget att skämmas för.

Nu har remissvaren inkommit på Kent Johanssons cykelutredning. Förhoppningsvis får vi se många synpunkter om starka satsningar på cykelinfrastruktur till regeringen. Umeå kommun har lämnat in ett remissvar i den riktningen.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Arkiv
RSS Nytt från vk.se