Cykling i världsklass

Skriver idag med Hans Lindberg(s) om att socialdemokraterna vill att Umeå ska vara en av världens bästa cykelkommuner 2030.

 

 

Lämna bilen, ta cykeln!

 

När Umeå förtätas så ökar behoven av att invånarnas resande sker på ett annat sätt än i dag. Att öka andelen cyklande i staden är centralt i byggandet av nya Umeå. Det handlar om att klara klimatutmaningen och skapa hållbara transporter. Framtiden kommer kräva att allt fler lämnar bilen hemma och i stället använder cykel, går eller åker kollektivt.

 

Många bilresor i Umeå tätort skulle kunna ersättas av cykel. En mycket stor del av alla bilresor som görs i Umeå tätort i dag är bara någon kilometer lång och tar kortare tid än tio minuter.

Faktum är att cykeln är snabbare än bilen inom tätortens trafik men att bara drygt en femtedel av alla resor som görs utförs till cykel, enligt den senaste resvaneundersökningen.

Det måste vi ändra på.

Socialdemokraterna vill prioritera byggandet av Umeå som cykelkommun. Vi är en av Sveriges absoluta främsta cykelkommuner redan i dag. Det är något bekräftas gång på gång i olika mätningar. Vi har ett huvudvägnät för cykeltrafiken som är till 92 procent separerat från biltrafiken. Det är oerhört bra siffror och ger en stomme att utgå från.

På sikt är vår ambition för att klara omställningen att Umeå 2030 ska rankas som en av världens absolut bästa cykelkommuner. Det är en högt uppsatt målsättning och kommer framför allt att ställa stora krav på en fortsatt utbyggnad av infrastrukturen för cykeltrafiken.

Mycket bra görs redan i dag och under den här mandatperioden har flera viktiga satsningar kommit till stånd. Vi har bland annat avsatt 15 miljoner kronor under fyra år till en upprustning av cykelvägnätet. Umecyklisten är ett utmärkt initiativ där kommunen i samarbete med NTF lär barn i årskurs fyra om att ta sig fram säkert på cykel. En översyn av säkra passager har gjorts vid många skolor så att barn tidigt lär sig att det fungerar att ta sig till skolan på cykel.

Under de kommande åren fram till 2030 vill vi fortsätta arbeta med att bygga ut infrastrukturen för cykeltrafiken.

Det handlar om att bygga till saknade länkar, se över möjligheter till att koppla ihop systemet för cykel och andra trafikslag i arbetspendling, öka antalet cykelparkeringar samt säkerställa adekvat underhåll av cykelvägnätet. Det är också viktigt är att det sker en breddning av cykelvägar för att klara en framtid med fler elcyklar, lastcyklar och cykelkärror.

Det finns stor potential att kunna öka cyklandet i Umeå och det är en nödvändighet för att klara de utmaningar vår kommun står inför.

Hans Lindberg(s)
Kommunalrådskandidat
Andreas Lundgren(s)
Ordförandekandidat och
2:e vice ordförande tekniska nämnden, Umeå

En kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Arkiv
RSS Nytt från vk.se