Ståplats tack!

I morse åkte jag på nytt 2:ans buss. Det här vansinnet med att alla ska ha sittplatser måste få ett slut. Ska en elrullstol ombord så är det fullt efter en påstigande och därefter får andra påstigande i princip välja nästkommande buss.

Det finns någon baskomliggande tanke här om att alla ska sitta bekvämt vilket gör att bussen rymmer betydligt färre än den skulle göra.  När bussen är full får resten stå trångt i bussens mittgång och hålla i sig bäst man kan. Ska sen någon av så blir det svårt att ta sig ur och tar massa extra tid vid hållplatsen. Det är dåligt använt utrymme och det är ärligt talat inte särskilt stort problem att stå en kvart tills man är framme.

Jag vet att funktionshindersrörelsen länge har drivit frågan om mer utrymme för rullstolar och barnvagnar men att Ultra i upphandlingar säger att man följer den senaste standarden och inte vill tillmötesgå de kraven. Men man måste ju våga tänka nytt. Gör bussarna mer tillgängliga, lägg in färre sittplatser och större yta så vi kan få in fler i bussarna. Lägg pengarna på bättre turtäthet istället.

När vi nu skaffar nya elbussar, se då till att vi har tillräckligt med utrymme för barnvagnar, elrullstolar och stående. Jag står gärna om det snabbar på bussen, ger mer plats till funktionshindrade och barnvagnar samt får nån ordning i det här kaoset när en del ska stå och trängas och resten sitta bekvämt.

Andreas Lundgren(s)
Ordf, Individ- och familjenämnden

2 kommentarer

  1. thedoctor

    Hear hear!

    Du kommer få mothugg från UKF kollektivtrafik som benhårt prioriterar sittplatser före tillgänglighet. Men jag står fullt och fast bakom dig i denna fråga.

  2. andersforss

    Jag har full förståelse för din åsikt Andreas – Dock är det varken bra eller speciellt trafiksäkert att ha stående passagerare i en buss då stående passagerare är förenat med stora risker.

    Som du vet är jag djupt insyltad i bussbranschen och redan i så låga farter som 20 till 30 km/h är stående passagerare en stor risk. En hård inbromsning t.ex. för ett barn eller en cyklist gör dem till elefanter inne i bussen med fara både för dem själva och övriga.

    Står du längst bak i en ledbuss som kör i 30 km/h utan att vara fullt beredd och föraren tvingas panikbromsa är du i princip framme vid vindrutan innan bussen står stilla om du inte ramlat över någon på vägen dit. Än värre om bussen kör i 50 eller 70 km/h.

    Lösningen är större turtäthet och där varannan eller var 3:e buss är handikappanpassad med de faciliteter som behövs. Självklart blir detta dyrare för oss som kommun men vill vi att ALLA ska ha samma tillgänglighet är detta en kostnad vi måste ta.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Arkiv
RSS Nytt från vk.se