Björklunds flumskola

Som en repig LP-skiva så är jag tillbaka i skolan och likvärdigheten som verkar vara något som Alliansen inte verkar bry sig om. Det är så mycket skola nu (tyvärr av det negativa slaget) att det från min sida inte kommer att bli några skriverier på ett tag om detta ämne. Just nu verkar Björklund & co klara av att skjuta sig själv i sank utan min hjälp. Detta bekräftades av SIFO i veckan där nästan 6 av 10 anser att regeringen misslyckats med detta jobb att skapa en likvärdig skola.

Björklund låg bra till med införandet av ny skollag (2010), nya läroplaner (Lgr11) och införandet av lärarlegitimation (hösten 2011). Av hela denna skolreform bidde det ….. ja vad bidde det mäster skräddare?

Den stora skolnyheten denna vecka är att Alliansen och Björklund vill ha betyg från årskurs 4. Åter en åtgärd för att lyfta svensk skola?? Hur många gånger har man inte fått höra om socialdemokratisk flumskola och det kan nog ha legat en del i det, men vad gör karln själv?

Björklund går emot svensk skolforskning som säger att detta förslag gynnar de ”duktiga” (som i förlängningen missgynnas av inte ha en mångfacetterad klass med både låg och högpresterande elever) i skolan.

Han har varit väldigt noga med att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund, men denna grund måste vila på hans egna övertygelser annars är de inget värda. Vi har haft betyg för år 6 sedan i höstas, inte ens ett år och inget är utvärderat, men Björklund kör på. Hjärnforskare Martin Ingvar är den som ska rädda honom denna gång. De som forskar inom pedagogik och som man tycker skulle ligga närmast till hands i denna fråga blir avfärdade. Och det är klart. De håller inte med Björklund.

”Nästan hela världen har betyg i sina skolor” är Björklunds kommentar. Det är flumskola Björklund!

Det finns andra bättre sätt att öka måluppfyllelsen.

”Kunskapen ökar inte för att man mäter ofta” skriver Gustav Fridolin på Aftonbladet och han har så rätt.

Källa:

http://www.svt.se/nyhetsprogrammet-rapport/se-program/rapport-817?autostart=true   (ca 7.43 min in i rapport)

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/skola/article18595742.ab

http://www.svt.se/nyheter/val2014/skolan-misslyckas-med-likvardigheten-tycker-de-flesta

 

4 kommentarer

  1. €dor

    Jag vet inte om jag förstått dig rätt, du tycker hjärnforskare hör hemma på andra områden än utvärdera läroplaner, är det rätt uppfattat håller jag med. Skolan och lärande ligger Sverige i topp om vi räknar hur många som kunde läsa och skriva redan under 1800-talet. Idag är de flesta högt studerade i jämförelse med dåtiden. Det enkla ”på den tiden”, papper och en penna lära sig räkna och skriva var enkelt, liksom metoderna, men fan så bra. Man har valt under åren ändra och ändra och ändra, nu är vi åter tillbaka till det som visade sig vara bra. Lodrät uppställning av tal, subtraktion-addition, även multiplikation det gamla (vet inte hur det ser ut idag). Division, det sätt jag lärde mig på tyckte jag var förträffligt. En typ av stol.
    Jag har själv haft barn i skolan och jag begrep mig inte på deras räknemetoder. Fruktansvärt, näst intill obegripligt och kasst upplevde jag det. Jag pratar då om grundskolan.
    Betygen, jag undrar bara i jämförelse med bilbesiktning. Ska vi införa omdömen? Tänk lite logiskt.
    Varför skolan ändrade drastiskt under 90-talet med privata alternativ (vilket Bildt införde) var att slippa den ofta krångliga kommunala tillställningen.

    • Magnus Johansson (inläggsförfattare)

      Hej Edor!
      Jag har inget emot Martin Ingvar, han kan säkert komma med något nyttigt men varför ”rata” sina egna pedagogikforskare som i rimlighetens namn borde ligga närmast till hands i denna fråga. Jo deras forskning passar inte ihop med Björklunds åsikter. Att ändra i skolan tar tid (där är vi överens jag och Björklund), men nu har gubben haft 8 år och det barkar åt ….Nä in med något nytt. Tyvärr kan jag inte heller påstå att jag har så värst mycket förtroende för Baylan heller. Hm, det blir knepigt.

      Mycket från förr var bra och är det fortfarande. Som sprungen ur 70/80-talsskolan minns jag räknande sida upp och sida ned (Jag räknade trappan :-)). Ibland var det si och så med förståelsen. Jag tror att en kombo av förståelse och nötning är av godo i det fallet. I skolan är vi duktiga på att uppfinna hjulet på nytt.

      Betyg/omdömen ?? Två sidor av samma mynt? Enligt mig och fler så sitter inte knuten i betygen/omdömen. Blir min undervisning/lektioner bättre av mer betygssättande och nationella prov? Skulle inte tro det. Ge mig mer tid att planera bra lektioner till en början (förståsigpåare som ”vet” hur det är att vara lärare och vilken tid de har göre sig icke besvär).

      • €dor

        Ja du är ju lärare och borde veta bättre än mig. Jag menade inget allvarligt och vad jag säger har väl ingen betydelse. Jag är ändå inte politiskt engagerad. Har jag mat och husrum är jag nöjd 😉

        • Magnus Johansson (inläggsförfattare)

          Nja. Jag tror inte att jag har patentlösningar på det hela, men detta med likvärdighet tar jag på mycket stort allvar. Jag tycker att vi måste ha system som strävar efter att alla ska lika chans till en bra start i livet oavsett om pappa och mamma är en Jonsson eller en Von Knorring. Tyvärr ser det inte ut så. Världen skulle nog se bättre ut om folk nöjde sig med mindre så jag ser inget fel i det.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.