Vilhelminas budget 2015

I veckan hade vi KS-möte (KommunStyrelsen) där den stora frågan på dagordningen var kommunens budget för 2015. Det kändes lite högtidligt och jag väntade mig en livlig debatt då budgeten är den centrala delen, och som alla kommunens verksamheter har att förhålla sig till. Det finns inget annat och efter dagens möte skulle vi gå ut genom dörren med en ny budget som var klubbad och klar.

Alla i salen var rörande överens om att det varit valår, och med det en massa möten. Beslut om nuvarande tågordning/mötesordning togs redan för ett år sedan (men detta möte i KS blev faktiskt framflyttad från oktober till november just för att få tid till budgeten). Tiden för budgetremisserna gick ut i juni i år. Konsekvensanalyser har gjorts. Det är ingen liten apparat detta även för en liten kommun som Vilhelmina. Denna tågordning/körschema har alla partier varit medvetna om och detta för att bl.a våra kommunala tjänstemän ska kunna förberedas, förhandlas, samverkas, MBL:as etc, etc…

Efter att ha avhandlat ett antal ärenden av olika karaktär tog vi en fika på eftermiddagen för att stärkta till kropp och själ ta oss an kommande budgetmangling mellan de olika partierna. ”Vår” slutliga budget delades ut till alla, med några smärre justeringar sedan tidigare.

PA delade ut en komplettering till sitt budgetarbete.

Men döm min förvåning då Alliansen, M, KD och C presenterade…………….INGENTING utöver det som sedan tidigare var känt. Dvs ramarna + en högsta lönekostnad för varje nämnd (som i princip var lika som vårt egna förslag, så på den punkten är vi tämligen överens). Från Annika A och Alliansens sida bad man att få återkomma till fullmäktigemötet i december med mer ”innehåll”.

Men budgeten ska ju tas IDAG! Jag blev snopen, minst sagt.

Jag hade förväntat mig någon sorts dragkamp där var och en av partigrupperna la fram sina budgetar, och där det var och en gick igenom varandras förslag. Ge och ta. Komma överens. Nå konsensus. Av det hela bidde det….

I det ”budgetförslag” man lämnat in från Alliansen var ramarna i stort detsamma som vårt och då det gällde KS budget så klubbades den i stort utan större diskussion.

Vår budget togs och klubbades. Några extraärenden, men sedan tack och hej. Slut för idag.

Vad innebär då detta?

Det innebär även att om Alliansen och PA har nog så goda förslag för kommunen och medborgarnas väl så är det i senaste laget/försent att komma med dessa till decemberfullmäktige. Små justeringar går nog att göra, men om det blir större saker måste allt tas om vad gällande konsekvensutredningar, förhandlingar…….Kommunens tjänstemän lär få fullt upp.

För var och en som vill skärskåda det Vilhelminas politiker hade att ta ställning till gällande budgetar, lägger jag ut dem för var och en att bedöma:

Budgetförslag (och antagen sådan)  S+V + Politiskt oberoende

Budgetförslag Alliansen

Budgetförslag PA + komplettering

Det är möjligt att jag är korkad, men vad är vitsen att inte spela korten i tid (KS-mötet nu i tisdags) utan spara det hela tills det är ”försent” på ett fullmäktigemöte i december? Inte ett förslag eller yrkande från Alliansens sida på tisdagens KS-möte då det gällde budgeten.Vad vinner man på det?

Hela oppositionen reserverade sig mot majoritetens budget så det måste innebära att de kommer med något eget, men vad har jag ingen aning om.

Som sagt. Jag kanske inte begriper detta. Ny som jag är. Men det ska bli intressant att se Alliansens kommande budgetförslag till fullmäktigemötet i december. Vem vet. De kanske har ett äss i rockärmen?

 

 

9 kommentarer

  1. Johnny Holmgren

    Kommunens budget 2015
    Hej Magnus!
    Bra att du tar ditt förtroendeuppdrag på allvar och försöker sätta dig in i hur Vilhelmina kommun ska klara sig och bli en livskraftig kommun att vara stolt över. En kommuns ekonomi är till största delen beroende på det skatteunderlag som genereras av kommuninnevånarnas skatteförmåga. En del kommuner har även egna företag som kan generera vinst in till ägaren. Till detta tillkommer transfererings bidrag från staten. Kommunens åtaganden är till största delen lagreglerade av Sveriges riksdag och måste således uppfyllas. För att klara den kommunala verksamheten så upprättas en budget över intäkter och utgifter liknande en vanlig hushållsbudget. En budget är alltså framåtsyftande och en prognos över hur verksamheten kommer att bedrivas. I större företag, som även Vilhelmina kommun måste inräknas, så är budgetarbetet en grannlaga uppgift som kräver engagemang från alla som berörs på något sätt. Budgetarbetet startar bäst nerifrån och förs uppåt i organisationen och kommuniceras tillbaka utifrån resurstilldelning. I en kommun är det ett arbete som inte är gjort i en handvändning, utan kräver engagemang och tid från samtliga berörda i verksamheterna. Till sin hjälp har man historiska fakta i form av räkenskaper och bokföring som i Vilhelmina är sammanställda i delårsrapporter och årsbokslut. De sakkunniga revisorerna , som vi förtroendevalda revisorer har till hjälp för att granska om kommunen drivs utifrån fullmäktiges beslut, har uppmärksammat att nämnderna upprättar inte någon egen intern budget. Nämnderna ska löpande kunna följa och i tidigt skede uppmärksamma budgetavvikelser och hinna korrigera innan det skenat iväg. Det är en brist om man vill få till en säker och överblickbar ekonomi.
    Alliansen i Vilhelmina har utifrån detta gjort en rambudget för 2015 ,om den bifallits, processas nerifrån och lagts in i ett ekonomistyrsystem.
    Vill du lära dig mer om kommunal budget så tipsar jag dig att läsa detta.

    http://epubl.ltu.se/1404-5508/2003/172/LTU-SHU-EX-03172-SE.pdf
    Vänligen
    Johnny Holmgren

    • Magnus Johansson (inläggsförfattare)

      Hej Johnny!

      Jo jag försöker både förstå och lära mig. Kommunal ekonomi är inte som då jag hade min aktiva företagarperiod.
      Men eftersom då både ram och lönekostnader är likartade hos de bägge partigrupperna borde det inte vara mycket att ta upp på decemberfullmäktige enligt ditt synsätt? Om jag förstått dig rätt? Men då förstår jag inte heller varför man sa att man skulle återkomma i fullmäktige? och om vad?

      Jag tar tacksamt emot ditt tips och ska titta på det under helgen.
      Ha en god helg!

    • Åke Nilsson

      Det förefaller märkligt att du som revisor anser att nämnderna inte har nån egen budget. Både i budgetremissen och delårsboksluten finns nämndernas budgetar redovisade.
      Hur menar du??

      Den budget ni i alliansen lämnat in är inte komplett. Den saknar mål för verksamheterna, beskrivning av god ekonomisk hushållning, investeringsbudget. likvid budget mm.
      Den innehåller ingen plan för 2016 och 2017 som kommunallagen stipulerar.
      Hur skulle du agera som revisor om kommunfullmäktige fastställer er ofullständiga budget för 2015?
      Uppfyller den kommunallagens krav på en budget?

  2. €dor

    Enligt domstolsbeslut kan inte landsting och kommunal verksamhet jämställas med näringsidkare enligt dessa länkar.
    https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/bohuslan/1.2560119-frias-efter-ambulanskrock

    http://www.vt.se/nyheter/inrikes.aspx/ambulans-kraschade-landsting-frias-7978652.aspx

    Jag vet inte om det har något med saken göra i det här fallet, men jag tycker det är intressant då man får höra olika åsikter hur kommunen bör styras. Som ett företag eller ge service till befolkningen. Naturligtvis är det viktigt ha koll på ekonomin i båda fallen, men det finns en skillnad om vi ser till hur domstolen dömt. Bra eller dåligt? Det får du själv avgöra.

    • Magnus Johansson (inläggsförfattare)

      Hej Edor!

      Du har så rätt. Och iaf jag kommer aldrig att jämföra kommunal ekonomi och verksamhet med privat.

      Jag drev mitt företag som ”värst” i slutet på 90, och i början på 2000 (då hade jag två) och vad jag menar är att jag känner igen min vilsenhet bland siffrorna i bokföringen. Det var inte lätt många gånger och mycket att sätta sig in i. Och ändå gjorde jag det lätt för mig då jag själv skötte den löpande bokföringen, men resten (årsbokslut och deklaration) fick en liten firma i V-mina sköta. Men det funkade och jag lärde mig eftersom. Problemet jag tror många företagare känner är tiden. De vill hålla på med det som de ska tjäna pengar på, men samtidigt tror jag det är nyttigt att hålla på med den löpande bokföringen då du får en inblick i var alla pengar tar vägen. ”Det är inte de stora inkomsterna, utan de små utgifterna som gör det”… Eller både och helst….?:-)

      Jag gillar inte att befinna mig ute i ”gungfly” pga egen okunskap, men även min tid är begränsad och jag får lära mig allt eftersom. Jag tyckte bara att det var en konstig ordning att jobba på detta vis som Alliansen gjorde, men det är jag det.

      Ha det gott!

  3. OB

    Ekonomi i företag, kommun eller hushåll, är inget hokus-pokus. Samma princip gäller alltid,- även i en kommun. Kostnaderna får inte överstiga Intäkterna Om kostnaderna skjuter iväg utan att motsvarande intäktsökning sker, uppstår ett underskott som måste täckas med lån. Även om man skjuter ett överskott framåt i tiden till kommande år, är det att betrakta som ett lån.
    Hushållning med skattebetalarnas pengar (både kommunalt och statligt) är av största vikt.
    Uppföljning av verkliga kostnader mot beräknade kostnader (budget) är en förutsättning för en bra ekonomi. Detta gäller alltid, i alla organisationer företag, kommuner mm.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.