Satsa på lärarna!

Nu i dagarna presenterar den rödgröna regeringen äntligen en satsning på skolan värd namnet där man bl.a går in med 3 miljarder på årsbasis för att höja lärarlönerna och därmed yrkets status. Eftersom jag själv är lärare så välkomnar jag detta budskap dubbelt. Huruvida jag får del av dessa pengar återstår att se, men ska man få upp yrkets attraktivitet så måste betalningen upp och det rejält. Blir jag en bättre lärare om jag får bättre betalt då? Ja det vete fåglarna. Jag tror att en bra lön kan vara en drivkraft, men det ska mer till för att göra ett yrke attraktivt. men det har från alliansen snackats om karriärtjänster hit och dit, men i slutändan är det mammon som styr och sak vi få upp attraktionskraften så måste lönen upp.

En del kan vara att om yrket får högre status och löner kommer att attrahera mer sökande till lärarutbildningarna och därmed öka konkurrensen vilket kommer att förhoppningsvis öka kvaliteten på den kommande lärarkåren. Och just steget in för att bli lärare är även det något man nu satsar på för att för att öka det kommande behovet av lärare då stora pensionsavgångar är att vänta.

Vidare satsar man från regeringens sida på ökad tid till att vara lärare och inte administratör vilket kommer att ge mer tid för planering av de lektioner man har. Ett steg i rätt riktning.

Dock är jag inte så naiv att jag köper allt detta rakt av utan vill se att det blir något av dessa goda ambitioner. Vis av den fd utbildningsministern Jan Björklund och alliansen som skulle vända denna skolskuta så vill jag se verkstad av satsningarna. Av den den sk lärarlegsreformen som Alliansen sjösatte bidde det en…….. Tre år efter denna reform har fortfarande tusentals lärare inte fått ut sina legitimationer och det blev ett rappel av allt. Administrationen ökade lavinartat och kunskapsresultaten rasade.

Nu kommer en rödgrön höstbudget som lovar annat och vi får se vad det blir av detta. Sämre än det som varit kan det knappast bli anser iaf jag.

 

3 kommentarer

  1. Lars Bergström

    Hej
    Jag anar en lite sarkastisk ton om förstelärarreformen medan du hyllar skickliglärarreformen. Vad anser du är skillnaden?
    För mig är båda dessa förändringar i grunden lika. Sedan att det skiljer lite i penningsumman och fördelningen spelar ingen roll. Tycker att det finns minst två stora problem med denna typ av kraftfullt differentierad lönesättning.
    1: Urvalet av kandidater är i många fall tvivelaktigt. Rektor/rektorsgrupp utser med utgångspunkt från vissa kriterier förstelärare. Hur är det på din skola? Hur mycket tid lägger dina skolledare på klassrumsbesök? Jag har arbetat i 27 år och haft mina chefer i klassrummet högst 3 timmar sammanlagt.
    2: På en mindre skola med låt oss säga 10 pedagoger kommer det i maj nästa år finnas 2 förstelärare med 5-6000 i extra lönepåslag. 3 skickliglärare med 3000 kr i påslag och 5 st utan lönepåslag. Detta blir ju sedan permanent om inte förste/skickliglärare kan fråntas sin titel/lönepåslag. Den totala förbättringen/effektiviseringen på hela arbetsplatsen riskerar nog att bli begränsad eller vad tror du?(OBS att mitt exempel sas är matematiskt utifrån upplägget på de båda reformerna). Mycket talar dock för att det kommer att se ut så på många arbetsplatser.
    Jag tror att de tredjelärare som har möjlighet kommer att byta yrke eller åtminstone arbetsplats om möjlighet ges.
    (En viss humor kan jag se i att lärarkåren med basen i 50&60-talister återigen blir slagen i skallen med ett relativt betygssystem: ”tyvärr alla förste och skickliglärare är utdelade-du får bli tredjelärare

    • Magnus Johansson (inläggsförfattare)

      Hej Lars!
      Ja det lyser nog igenom. Än känns det lite tidigt för detta med ”skickliglärarereformen” så det återstår att se. Vad jag läst så är det upp till kommunerna att avgöra och det lilla jag läst om det så tycker jag det ser mer lovande ut än förstelärarreformen. Som jag skrev så vill jag se lite verkstad av snacket även fast jag är sosse. Det sägs och lovas så mycket och det har vi sett nog av under en lång tid.
      Själv jobbar jag på en liten skola med låg omsättning av lärare så det blir lite knepigt. Har någon/några fått en ”peng” så finns inte utrymme för fler, precis som du skriver. Vår lilla skola är inte direkt representativ i sammanhanget då det gäller Sverige i stort, men för glesbygden.
      Många gånger har jag hävdat att det finns en bas bland lärare som måste finnas för att vi ska få dessa ”skickliga ” lärare, för precis som det finns anonyma slitvargar i tex ishockey finns även dessa i lärarkåren, men de hyllas inte på samma sätt med premier, men måste likväl finnas. Men det är vad jag tror

      1: Inte har jag besök av rektor så det stör. Jag skulle dock hellre ha besök av kollegor för lite feedback. Eller att jag själv får sitta som en liten fluga och observera antingen elever eller pedagog. Det lär man sig mycket på. Det finns något snofsigt ord för detta, men det har trillat bort.

      2: Jag kan inte annat än att hålla med dig på denna punkt. Som tröst får man höra att dessa påslag ger effekt på ”totalen” vilket gynnar de som inte får dessa påslag. F-n trot.

      Tack ska du ha och ha det gott!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>