Höjd bränsleskatt

Det är mycket skriverier om den stundande bränsleskattehöjningen och då framförallt en ”svekdebatt” om hur Socialdemokraterna övergett ett vallöfte om att inte höja skatten. Samma debatt hördes vid förra höjningen 2008 och då var det som bekant en annan regering och då var det KD som fick stå i snålblåsten. Så är det då man står i koalition. Ibland är det till att foga sig ”och ta en för laget”.

Detta är en skatt som slår hårt mot de glesbefolkade områdena som vi tillhör och det känns inte bra. Alla transporter med bil/lastbil som måste göras i samband med arbeten, företagande, skol/sjuksjutsar, listan kan göras lång.

Samtidigt är det en realitet att våra drivmedel bidrar stort till den försämring av miljön vi vistas i och vi närmar oss raskt de +4 grader i höjd medeltemperatur och de konsekvenser vårt jordklot då står inför.

”Men Sverige är så litet och det blir ingen skillnad om Sverige………” brukar det heta från belackare som helst vill skruva klockan bakåt och ducka för de problem som uppstår eller helt enkelt inte vill se dem.

Sverige är ett föregångsland i mångt och mycket och vi har gått före i många viktiga frågor genom åren och det anser jag att vi ska fortsätta med. Ska man argumentera för en sak så har man betydligt mer på fötterna och kan få mer tyngd i sina argument om man själv jobbar i sin egna riktning. Trovärdigheten blir betydligt större.

På Facebook snurrar nu flera upprop mot dessa skattehöjningar och går man in och tittar finns där mer eller mindre seriösa argument, tyckanden och förslag. Själv har jag en del i min bekanskapskrets som ”gillat” dessa sidor och delat dem vidare för att sprida budskapet, varav jag fått dem i mitt flöde. Men flera av dessa är personer som har som sitt stora intresse antingen båtar, snöskotrar eller vattettenskotrar eller en kombo av allt.

Hm.. Stora bränsleslukande nöjen

Inte på ett enda av dessa uppror har jag sett krav på höjda medel till kollektivtrafiken, höjda avdrag för arbetsresor eller reseersättningar, höjda reseersättningar vid sjuk/tandvårdsresor, subventioner för företag i glesbygden etc.

Kan det vara så att det finns dem som tycker att deras egna nöjen blir för dyra med en höjd bränsleskatt? Vad skulle hända om man bara höjde BENSINskatten och lät bli dieseln? (Jo jag vet. De stora dyra lyxbåtarna ”08-orna” har skulle det gynna….)

Vid en första anblick kan dylika uppror ses som ett sätt för ”folket” att säga ifrån, men börjar man studera det hela närmare så blir det lite knepigare och jag ställer mig iaf inte bakom dessa. Jag provar att gå andra vägar.

I dagarna har Sveriges bönder blivit lovade en kompensation för höjningen av bränsleskatten, men det finns väl fler än bönderna som använder diesel.

Detta är en knepig fråga och jag ser problem för glesbygden med en höjd bränsleskatt, då det gäller vår försörjning och vår allmänna samhällsservice, men inte då det gäller dyra bränsleslukande nöjen.

 

 

3 kommentarer

  1. edor

    Jag kan hålla med dig i stort och tycker det här är ett underliggande problem om vi tänker på vilka utmaningar vi står inför. Flyktingströmmarna och det globala miljöhotet. En förutsättning för allt liv på jorden, det verkar underordnat.

  2. Anders

    Tror du att människor kommer ändra sina konsumtionsmönster vad gäller fossila bränslen när skatten höjs, så det blir en reell miljövinst? Eller handlar det om att flytta pengar från transportsektorn och människor som är beroende av bilen till statskassan?

    • Magnus Johansson (inläggsförfattare)

      Hej Anders!

      Jag anser att bränsleskatten ska gå till det som gynnar vårt samhälle i form av vägar, service (kollektivtrafik tex) och miljö. Jag vet att det finns en misstro mot detta och att det ses som att dessa skatter stoppas i ”statens svarta hål” och hamnar till något annat. Det är möjligt att det gör det. Jag är för dåligt insatt i det.

      Ang. miljövinsten så lär det nog vara så att svensk fossil bränslekonsumtion ger en liten påverkan på det globala planet, men jag ser det inte så. Naturligtvis skulle det vara bra om tex USA eller Kina eller någon annan av de stora CO2-drakarna gick ut och satte ned foten och tog täten i dessa frågor, men det gör de inte. Då får andra länder rycka in, och söka andra vägar och skapa opinion mot de motsträviga.

      Det var få länder som tog aktivt avstånd mot Sydafrika och apartheidsystemet som vad tex Sverige gjorde, Vi tog ledartröjan och det gav till slut resultat och blev avskaffat.

      Någon måste ta steget. Nu tror jag inte att Sverige är speciell då det gäller bränsleskatter. Ta och titta på vårt grannland i Väster. Där är bränslet ännu dyrare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.