Kollektivtrafik och vägupprustningar

I veckan var jag nere till Lycksele där regionen anordnade samhällbyggnadsdagar i dagarna två. Det är seminarier och workshops och jag var nere på torsdagen.

För min del blev det  remisskonferens ang. det nya trafikförsörjningsprogrammet som ska skrivas och där kollektivtrafiken är av stor betydelse och likt en raspig skiva står jag och återupprepar mig. Alla som följer mig på bloggen och på dessa möten vet vad jag kommer att säga.

Det är många som står runt köttgrytorna och redan här finns det anledning att yppa sig till det remissunderlag som ska komma ut till oss i kommunerna under november månad.

Sedan tidigare har jag motionerat för ett bättre kostnads/ kollektivtrafiksystem där den sk. Västerbottensmodellen fått stå som förebild, men som bilden nedan visar så ingår inte den sk. fjälltrafiken i detta utan behandlas separat.

Inlandsbana och flygplats kom även upp till diskussion, men då det inte är Regionen som står för detta berörs det inte direkt. Dock kan Regionen tycka i dessa så viktiga frågor för oss.

Väster om Sorsele, Dorotea och Vilhelmina finns inga stomlinjer utan dessa förbinder enbart våra befolkningscentra. Det är så att man blir lätt deprimerad då man ser kartan med ”mycket lite röda” linjer i vår västra dela av Västerbottens län. Synd för dessa tre fjällkommuner att dess centralorter inte ligger vid norska gränsen. Iaf om man ser till kollektivtrafiken…

Sista passet för min del blev ett samtal med Trafikverket om deras inriktningsplanering och länstransportplan.

För min/vår del i Vilhelmina fick jag anledning att ta upp frågan om vägen mellan Stalon – Dikanäs. Huruvida det hjälper återstår att se, men det är till att tjata och argumentera för vår sak och förhoppningen är att vi ska ta oss framåt.

Stomlinjenär Ac

3 kommentarer

  1. Jörgen K

    Trafikverket som genom sina upphandlingar får färre mil för medlen då de som anser sig ha tolkningsföreträdet före precis alla andra kräver höghastighetståg och norrbotnaiabanor samt stora
    vägkonstruktioner runt våra större städer så det blir inte en krona kvar i överskådlig tid att ens skotta igen potthålen i våran del av världen.

    Regionen i vanlig oordning administrerar ihjäl medlen, och har en överförmåga att ha ena tummen mitt i handen och den andra parkerad där solen aldrig skiner. Så ut ur detta kommer realistiskt bara indragningar då antalet tjänster ökar i (Umeå)-regionen med förhoppning att någon kanske kan tänka…..

  2. Bergis

    Alla pengar går till ekonomiska migranter och deras familjer nu. Samtidigt går det pengar till Löfvens busspojkar som springer runt med automatvapen och handgranater. Samhällskontraktet dräneras när vi måste inrikta vår ekonomi på de kriminella gängen som härjar i Sverige. Då får svensken stå tillbaka..

  3. Jörgen K

    För att återknyta till resursbristen finner jag att Regionen skall aktiv deltaga i Expo 2020 i Dubai den 20 oktober 2020.

    (V) reagerar mot att det är ett diktatoriskt medeltida statsskick men ifrågasätter inte varför Regionen ens ska deltaga för medel där entre’biljetten kostar en kvarts miljon. Lägg då till antalet anställda i regionen som arbetat med att hitta ett försvar för deltagande i Dubai sedan ett par år tillbaka.

    Summerar vi detta så är summan motsvarande utökad kollektivlinjer från Vilhelmina västerut.

    Att man hellre söker sig till verksamheter långt utanför Västerbotten är känt sedan tidigare, men frågan är varför ingen sätter ner foten?

    Med beaktande av Regionen backar för 2019 troligtvis trekvarts miljard och man fortfarande skyller på vårdbiträdena är en skam som passerat all sans och vett.

    Det heter Regionen av en anledning, inte något annat, man skulle tro att det förpliktar……

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.