Anställningskrav

Har idag fått veta att jag har ett julproblem. Tydligen så klagar jag på samma sak varje år.

Usch, riktigt trist alltså, som en gnällkärring. Julen som jag tycker så mycket om. Men jag kan ju inte annat än hålla med. Känner mig träffad och att förneka det uppenbara är bara löjligt.

Tydligen så är jag dessutom stressframkallade när det gäller just den här specifika julprocessen. Vilket då kanske förklarar varför jag så ofta blir drabbad. För att inte tänka på den som drabbas av min irriterande stressövervakning.

Tänk vad bra att man får veta och inte går runt och tror man är bra när man i självaverket bara ställer till det.

Men visst fn kan affärerna se till att bara anställa folk som duger till att slå in paket. Borde vara ett anställningsvillkor som vilket som helst.

Typ, ”Meriterade om du kan blippa ean-koder samt slå in paket.”

Att blippa ean-koder klarar ju alla som handlat på ICA eller COOP men att slå in paket kan faktiskt vara lite trixigt.

Annars får de väl se till att ha någon slags internutbildning inför julen.

Inte låta personalen lära sig när köerna ringlar genom hela butiken.

I vissa butiker är de kloka nog att inse kundernas begränsade tid just kring jul och skickar med papper eller kartonger som kunden själv får knöla runt prylarna hemma i lugn och ro.

Det värsta är när någon tillfälligt hoppat in för att ”hjälpa till i julruschen” och visar sig vara totalt sämst på att slå in paket. Sådana gånger får jag stålsätta mig för att inte hoppa över disken, slita papperet ur händerna på den stackars klåparen och själv tejpa fast det runt kartongen.

Brukar, när jag väntar i kön, betrakta framförvarande kunders paketinslagning och snabbt påpeka, om det är en värdelös inslagare, att jag minsann inte har köpt någon julklapp, för den frågan brukar man ofta få och sen är eländet igång.

Kan bara tänka mig hur ordinarie personal känner för en sån hjälp…Grrrr…

Nä fram för tidsgränser när det gäller paketinslagning. Klarar man inte gränsen får man träna och komma tillbaka nästa år och söka jobb.

Nu visar det sig att mitt eviga klagande på paketinslagare gett ringar på vattnet här hemma och en familjemedlem knappt vågar nämna eller vara i min närhet när den tänkt sig slå in ett paket med risk för att få sig en slev av mitt ogillande. Han, hops, den ”familjemedlemmen” känner att kraven är så höga att den hellre låter bli.

Mycket tragiskt… 

Men så är det ju med saker man själv tycker är lätta eller självklara. Att andra kan ha svårt för något så simpelt? 

Men jag tror att han ska försöka slappna av, min irritation riktar sig mer till klantiga butiksbiträden som inte har något bakom en julruschdisk att göra. De kan väl stå och räkna läppstift, rekommendera bh:ar, snacka kablar eller annat de är bra på. 

Mitt tips till alla, butiker och framför allt de biträden som vet med sig att de inte kan slå in paket, gör inte det.

Le glatt och skicka med papper, erbjud inte ens inslagning om inte kunden frågar speciellt. Och om de frågar, säg att tyvärr det gör vi inte, men du kan få vårt snoffsiga papper med dig hem.

God Jul önskar Maria

 

 

 

 

3 kommentarer

  1. Jörgen Boman

    En bekant hade samma problem som du har. Butikernas paketinslagare dög aldrig och han blev bara frustrerad när han såg deras alster. Det hela slutade i att han köpte ett tiotal rullar omslagspapper på Galne Gunnar och slog in alla paket själv hemma på köksbordet. Jag tror inte att hans flickvän någonsin fick veta vad som hände med den bordslöpare som hon lagt ut på bordet någon dag innan……

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.