Skattebefriad?!

Jag undrar om det inte är dax att införa ett helt nytt system då det gäller skatt på bilar. Vad är det som ligger som grund för att gamla bilar ska vara skattebefriade och att nya miljövänliga ska ha högre skatt än gamla miljöboven till bilar? VD är det som gör att om man bygger om en gammal Mercedes til tvåsitsig och registrerar den som lätt lastbil så ska det löna sig?

Jag tycker att de som förorenar miljön ska få betala! De som är miljövänliga är de som borde ha skattefritt och inte tvärtom!

17 kommentarer

  1. Arvid

    Gillar du inte gamla jänkare?
    Det med mersan förutsätter jag att du tänker på en dieseldriven som är försedd med ett lastförskjutningsskydd och omregistrerad till lättlastbil. Den utnyttjar en lucka i lagen som är till för att gynna småföretagare och deras transportbilar.
    Om man tänker på miljön så förorenar inte en gammal välskött bil just något mer än en ny bil. Det är tillverkningen som är en miljöbov och om man jämför de 2 bilarna som du nämner i presentationen och slår ut det på livstiden hos de 2 fordonen så är nog Camaron miljövänligare än SAABen fast SAABen drar mycket mindre bränsle. Och hur har du det med 2-takts motorcyklar? De tar mer bränsle per mil än Diesel-SAABen.
    Skattebefrielsen av gamla fordon gynnar många småföretagare som håller på med hobbyfordonen. Gamla fordon som används i yrkesmässig trafik är inte skattebefriade.
    Jag vet inte vad du vill åstadkomma med detta blogginlägg utom att fria till miljömupparna.

  2. Magnus

    Före vi går så långt så tycker ja vi ska ta en titt på bensin/diesel skatten vi har i Sverige. Människan kommer behöva bil så länge som vi lever iafl oavsett om vår kommun inte tror de, och ja har länge funderat på hur vår regering tänker när dom sätter den mest miljövänliga alternativet 10öre billigare än bensin, och jag pratar självklart om diesel, med det nya partikelfiltret så är bilen ren och fin och den drar inte ens hälften av en bensinare men då har vår regering bestämt att vi ska betala en skyhög vägskatt bara för att vi kör diesel, man måste nästan köra ca3000mil om inte mer per år för att de ska löna sig att köra diesel.
    Sen om du svarar att vi har ju Etanol.. nja dom drar fruktansvärt mycket mer ”dricka” än en diesel, och ja den släpper ut partiklar den oxå som inte är nyttiga för oss människor-djur och miljö.
    Och tanken att vi ska köra El-bilar hmm ja jag vill se nån sätta sig i den och ta en resa till Hemavan och få slut ström när de är 30minus och ingen ”laddstolpe” i närheten.

    De finns sakar som vi alla behöver och vist många bäckar små som de heter att vi alla ska hjälpa till med miljön men att hela tiden säga att de bara är ”avgaser” är helt sjukt de finns saker som är mycket värre och ja ger bara ett alternativ, Tysklan och kol-energi.

  3. Magnus

    Att bilar 30 år och äldre är skattebefriade är för att dom då anses vara Hobbyfordon/Veteranfordon. Andelen bilar som är så gamla är så liten att det inte har nån större betydelse för miljön, dom rullar inte så mycket per år.

    Däemot tycker jag den gränsen ska stanna, alltså att den sätts stopp nu vid 1983 års modell t.ex.

    Att det lönar sig att bygga om en bil till lätt lastbil är ju för att det är just en lätt lastbil, en lastbil är inte en personbil längre (det gäller Dieselbil). Omvänt så får ju en bensinbil o Lastbilsutförande dyrare skatt. Sedan har en Lätt lastbil dyare besiktning istället.
    Det är alltså ett kryphål för den som har en Dieselbil med hög skatt. Men den har väl täppts till nu? Minns inte på rak arm.

    Jag är absolut för att man ska få ha sina entusiast/hobbyfordon kvar i skattefritt utförande. Och jag är emot den politik som förs emot det 😉

  4. Bosse Olsson

    Jaa du Maria vilken fördjupning av en klok kvinna, nu äre nog så att dom gamla veteranerna (bilar å mc) inte är så stor % så de hinner nog inte göra nåt i skatteväg å oftast har en familj med veteranare en eller två nyare bilar som beskattas med, men vi kan ju göra som i Frankrike tex slopa fordonskatten helt om vi ska vara lika som dom stora Euländerna här högbeskattas ju dieselbilarna dom nyare å de kan man ju fråga sig varför. Nä nog tycker jag veteranarna ska få finnas kvar som skattefria hobbysar för de ä ju de dom äroch vad det gäller att bygga om till lätt lastbil förstår jag inte vad det är som lönar sig jo skatten blir lite billigare men besiktning blir dyrare och sen kan man ju inte skjutsa nån i baksätet så bilen blir ju mindre andvändbar. Generellt tror jag att procenten nyare bilar skitar ner betydligt mer än veteranerna som oftast bara går några månader per år så höj skatten på alla nyare bilar istället så gör de lite mer effekt :o)

  5. Veteran

    Nu är ju det här veteranbilar det gäller. Inte så många kanske och har man en veteranklassad bil har man som oftast också en billigare försäkring men får som högst då köra 500 mil/år. Vissa försäkringsbolag kan visst sträcka sig till 1000 mil/år. Det är ju oftast de här ”jänkarna” som drar mellan 2-4 L/mil det rör sig om och det är klart man i dagsläget kan undra om det är riktigt okej subventionera sånt. Ett debatt om detta kanske vore på sin plats. Samtidigt såg jag tidigare du framhöll att det måste vara friare för ungdomar och folk som vill ha olika mässor med den här typen av inblandning gamla bilar utan polisen lägger sig i för mycket. Jag tycker du resonerar lite okånsekvent ibland. Men okej det kanske vi gör alla ibland.
    Sedan också är det ju tråkigt om alla fina gamla bilar skulle försvinna. Det är ju trots allt bara en mindre grupp i stort som utövar detta. Och tänk vilket arbete de lägger ner. För mig får de gärna vara som det är. Jag tycker det finns värre saker hänga upp sig på som är betydligt viktigare.

  6. Jan Sjöström

    Hej. Är inte riktigt säker på vad du menar, så jag förutsätter att det är så som du skriver.
    Ja äldre bilar är i vissa fall befriade från skatt, detta beror uteslutande på dess ålder. Meningen med denna skattebefrielse är att hitta incitament för dess bevarande inget annat. I att fordonen i egentlig mening inte nyttjas mer än kanske något hundratal mil/år så saknar det betydelse sett till klimatpåverkan. vad gäller ombyggnation av äldre uteslutande diesel bilar så beror det på som du säkert vet på att meningen är att fenomenet ”lätt lastbil” ses som ett fordon som är tänkt för brukande i näringsverksamhet,dvs nyttjas i första hand av en egen företagare i sin näringsutövning.
    Oklart är om du med detta din åsikt vill ändra i de förutsättningar som gäller skattesattser för dessa olika användningsområden.Om du är mån om ett så klimatsmart samhälle som möjligt så vet du hur bla hur våra Co2 utsläpp genereras och kan i detta dra relevat slutsatts. Nej det är inte ombyggd mercedes som svarar för ens mätbarhet i saken. Om du vill påverka i egentlig mening så ta upp situationen med betydelsen av ett så smart ”energiskal” som bara är möjligt för vårt boende. Sektorn står för ca 35% av vårt samhälles utsläpp, räknar jag till även den del som belastar området i dess helhet dvs allt från vaggan till grave under en fastighets livsläng så får meningen ”utsläpp” en helt annan betydelse. Mest fraperande är hur det kan
    få fortsätta vara möjligt att det inte går att energideklarera enskild fastighet ingående i en samfällighet. Hur kan det årtionde efter årtionde få vara möjligt att vi i samhället kan anse att miljövinst dras av att vi gemensamt delar på kostnaden för allas
    vår förbrukning ?. Hur kan det sakna betydelse Om jag väljer att låta min fastighet sakna stängda fönster i 30 minus, eller för den delen river min fastighet. Hur kan man förvänta sig ett samhälle av ansvar i att vi alla delar solidariskt. Dvs andelstalet från 1970 är den kostnad fastigheten för evigt anses ha.

  7. Lars Nilsson

    Bilarna är redan klart överbeskattade, dels betalar vanligt folk med redan beskattade pengar, dels tar man ut en koldioxidskatt som är en tiopotens högre än vad industrin betalar per kilo koldioxid för sina utsläppsrätter – pengar som de dessutom får dra av före skatt, och dels täcker övriga skatter med marginal de kostnader bilarna orsakar. Bilen är således en ren skatteko, nåt som särskilt hämmar glesbygden då många är beroende av bil men har mycket lägre inkomster än genomsnittssvensken!!! Och övriga utsläpp än koldioxid har mycket liten betydelse i glesbygd, såg för övrigt nåra år sen en högskolerapport som sa att kväveoxidutsläpp gödde skogen så att den kunde ta upp mera koldioxid och därmed minskade koldioxidutsläppen, dvs i måttliga nivåer finns det en nytta med vissa utsläpp ute på landet. Kanske borde man i stället skilja på bilar för landsvägskörning och stadskörning.

  8. Jan-Erik Vahlström

    Jamen som du kanske förstår så är det vissa privilegierade som har råd att köpa dessa s.k miljöbilar. Vi andra får nöja oss med en äldre bil. Ska vi då dessutom beskattas hårdare? Men så är det ju i moderaternas sverige. Dom som tjänar mest skall ha största skattelättnaden. Dom tärande (pensionärer m.fl) skall inte komma i ånjutande av samma förmåner. Dom som har mycket skall ha mer. Dom andra struntar man i.

  9. Indy

    Jag frågade försäkringsbolaget: Hur kan ni ha så billiga försäkringar på veteranbilar,och han svarade ”De är inte mätbart så lite olyckor,stöld,brand dom är inblandade i” Har själv 3 st skattebefriade bilar och jag kan väl inte påstå att jag sliter ut vägarna här i landet med dom….Man kan väl ha ett krav på att man ska ha en beskattningsbar bil om man vill ha skattebefriat åxå…..Annars skulle jag behöva betala 7-8 tusen för 3 bilar som kanske rullar 5-600 mil ihop om året

  10. Lars

    Jag har en gamal merca diesel som rullar ca 400-500 mil / år vad är då bäst för miljön? Att vårda den gamla eller köpa nytt?När du hämtar ut en ny bil så tänk på att den redan har förbrukat i snitt 8000 LITER olja!!! så det bästa för miljön är nog att vårda. PS det går åt ca 169000 liter flygfotogen för att gotta sig i Thailand

  11. Robbin

    om ni nu klagar så mkt på bränslekostnaden varför inte bara köpa en gammal 240 och gengaskonvertera? skattefri på vägen och ved som bränsle. denna konverteringen minskar även utsläppen på denna gammla 240 såpass mkt att den släpper mindre koldioxid än en så kallad miljöbil.

  12. Niclas

    Alla har pratar om skattebefriade bilar.
    Det med att lb rega en person bil slutade år 2000-2001 om jag inte är helt ute på åren! Och det är givetvis för skatten

    Jag har en passat 00 som är lb regad.

    En bensinare dricker ca 0,7till 0,9 liter milen min disel dricker 0,4 ganska stadiga med, och det ända jag använder min bil till är att pendla 70 mil i veckan!
    Med andra ord var det ganska givet att lastbils rega den då skatten sjunker med 3000 kr ja det är jävligt snålt men är man en hederlig knegare som kör mycket bil så är det en skyst deal då man betalat fortfarande mer skatt än en bensinsre och bes är dyrare. Och glöm inte vad jag sa det är redan stoppat med.. Och om jag inte har fel för mig så är nyare miljö stämplade bilar billigare idag än dem äldre bilarna.

  13. Thomas Engström

    Nu är ju denna blogg ganska gammal, men ämnet aktuellt.
    Om du tittat på SVTs TV-serie ”Vår tid är nu”, som utspelar sig mellan 40- och 70-talet så inser du nog vikten att gamla bilar måste bevaras för framtiden. Utan alla dessa välskötta 40- 50- 60- och 70-talsbilar, så skulle nog inte denna serien kunnat göras.
    Jag skickar med en länk, som troligen kommer att vara utdaterad om ett tag, men om inte, så kan du se hur viktigt kulturarv dessa gamla bilar är.
    https://www.bohuslaningen.se/kultur-n%C3%B6je/v%C3%A5r-tid-%C3%A4r-nu-slutspurtade-p%C3%A5-majorsgatan-1.10034577
    Varför inte bara skattebefria välskötta gamla bilar då? Jo, för att en 40 år gammal halvskrotig bil kan hos en ny ägare förändras till en pärla.

Lämna ett svar till Maria Kristoffersson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.