blev Norrbotniabanan en tumme?

Ser att regeringen nu ger klartecken för Norrbotniabanan enligt SVT Nordnytt. Stora rubriker som gör att man kan tro att NU, är det klart.

Regeringen ger sitt stöd för ansökan om medfinansiering från EU med 100 miljoner! Det bygger man ingen bana på men när man läser rubriken kan man tro att NU är det äntligen klart och nu börjar det byggas. Men inte!

Det är ett bra beslut om än jag vill se hela ansökan innan jag ropar heja. Jag har anat att regeringen ska ställa sig bakom men jag har trott att det bara kommer att röra sig om den del av banan som går mot Dåvamyran och sen kommer det att vara stopp.

Än om det är ett litet kliv så är det ändå ett kliv framåt. Jag hoppas verkligen att banan ska byggas i hela sin sträckning. Vi vet ju alla att det är stora bekymmer i tågtrafiken i norr. Stambanan riskerar att stängas då den behöver repareras oh stärkas. Hemma i Vilhelmina hör jag varje kväll och tidig morgon tåg på Inlandsbanan som trafikeras av tunga godståg dragna av gamla diesellok.

2 kommentarer

  1. Östen Stenlund

    Det här tror jag inte på. Vi vet hur lång planeringstiden tog med sträckningen upp till Umeå. överklagningar mm.
    Bredda stambanan till två baner. Här har man en klar sträckning, man vet att breddningen inte borde stöta på samma motstånd som en ny sträckning.
    Det är ju under förutsättning att man vill få större kapacitet på på järnvägen billigt och snabbt. Kostnaderna kommer också på en helt annan nivå.

  2. Jan-Erik Vahlström

    Ja, kanske bara en tumme och kanske den man måste börja med. Det fungerar bara inte så att man bestämmer sig ena dagen och nästa dag så sätter man spaden i jorden. Äntligen så händer det nåt och vad gjorde den tidigare regeringen? Inte ett dugg utan bara prat, om ens det. I stället för bara en tumme så säger jag- ÄNTLIGEN.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>