Väg, flyg och tåg….

Var med i veckan på en träff med Trafikverket som ansvarar för infrastruktur i vägar och järnvägar i norra Sverige. Regeringen ger uppdrag att ta fram en planering för 2018-2029 som ska vara klart nu i november. Så nu ska materialet ut på remiss. Där kan du vara med och tycka till via dina politiker i ditt län.

Just nu jobbar de även med regionala hastighetsanpassning utifrån antalet bilar som kör samt vägens standard och en översyn av vägnätet. Man ser även över vilka vägar som kan höjas till en högre bärighet för att klara av tyngre fordon.

Då det gäller flyget så upphandlas flyg till Hemavan, Vilhelmina och Lycksele med statliga pengar och ett bidrag ges till drift i Skellefteå. Nu är det precis upphandlat som gäller fram till 2019.

Ringleden runt Umeå ska nu göras klar nästan tio år försenad. Där betalar staten så pengarna tas inte från länets pengar.

Man byter ut järnvägsspåren mellan Bastuträsk och Boden med fyra mil per år. En prioritering som är långt mycket lägre än den prioritering som görs för storstäder. Det är politiska prioriteringar som avgör vad som ska göras först. Där ligger tyvärr gods efter persontransporter.
Att den här banan är den största godsstråket för det svenska stålet och stålindustrins export som ger kassaklirr in i den svenska statskassan. Märkliga prioriteringar som måste bero på att de som bestämmer inte förstår vart värden skapas.

Det har under alliansregeringen gått mycket mer pengar till underhåll för järnvägen än någonsin förr, samtidigt som järnvägstrafiken fördubblats. Så när det sägs att förra regeringen inte brydde sig så är det helt fel. Förra regeringen mer än fördubblade resurserna till järnväg jämfört med tidigare regeringar, men den enorma ökningen av trafiken har gjort att pengarna ändå inte räcker till. Medlen möter inte upp den ökande trafiken!

Staplarna på pengarna är rejält höga 2010-2013 men en pik 2013 men därefter sjunker de rejält för 2014 och framåt.

Trafikverket gör de uppgifter de får av regerande regering och vi kan som Norrlänningar se att de prioriteringar vi skulle önska e j syns inom den planeringsperiod vi har framför oss, dom Botniabanan. Det blir ett spår till förbränningsanläggningen på Fåvamyran men nån bana vidare norrut lär vi få vänta på..

2 kommentarer

  1. Patrik

    Hej Maria

    Med andra ord så får vi betala våran infrastruktur två gånger. Först när vi ”skänker” skatterna av våra tillgångar till södra Sveriges infrastruktur och sen när vi behöver verkligen behöver få något gjort så får vi ta fram plånboken igen för att det ska genomföras. Låter rättvist eller hur?
    Hur ska vi få fram att utan Norrland och dess naturtillgångar så skulle den södra delen gå i konkurs!

    Med vänlig hälsning

    Patrik Marthin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.