Tack så mycket regeringen!

Igår så blev det dyrare att bo på landsbygd och än dyrare för oss i norra Sverige. Igår den första januari så höjde regeringen skatten på bensin och diesel.
Det är klart att det ska kosta att påverka miljön negativt som man gör när man kör bil. MEN den här höjningen handlar INTE om miljö. Det handlar bara om att få in mer i kassan för regeringen. Det är ju inte den enda skatten de höjer, det är en av många där några slår hårdare mot oss i norr än andra. Bränsleskatten och flygskatten tex.

Det som retar mig är att man låtsas att det är en skattehöjning för miljöns skull men då skulle de ju ha höjt skatt på det bränsle som är dåligt för miljön och sänkt skatten på det som är mindre dåligt för miljön. Men inte då……

24 kommentarer

  1. Oberoende Politisk Bedömare

    Detta handlar alltså om 15kronor i månader för en normalbilist. I månaden!
    Så katastrofrubrikerna kan nog vänta lite till…..

    Att välja att bo i glesbygd innebär att en gör vissa val. Ett val är att huspriserna inte ens är en bråkdel av huspriserna i storstadsregionerna. SÅ att prata om pengar blir bara trams.

    Men min slutfråga blir:

    Varför var detta inget problem när Alliansen höjde bränsleskatterna?

    • Maria Kristoffersson (inläggsförfattare)

      Beror helt på vad du menar med normalbilist. Många pendlar långa sträckor varje vecka. Det normala är olika!

      • Oberoende Politisk Bedömare

        Jag måste erkänna att jag räknade fel.
        Räknat på en bilist som kör 2500mil per år handlar detta om en kostnadsökning på hela 25kr i månaden! Stoppa pressarna och jämmer och elände.
        25 kronor. I månaden.
        Knappast några pengar att tala om helt enkelt.

        Men min fråga som du valde att inte svara på kvarstår:

        Varför var detta inget problem när Alliansen höjde bränsleskatterna? I flera steg dessutom.

  2. Ove

    Hej.
    Varför stoppade inte alliansen detta? Ni hade möjligheten, ni är lika medskyldiga till att vi i glesbygden snart inte kan bo kvar. Jag vill ha svar på varför ni inte satte stopp för det ifjol? Eller satt ni och sov? Ove

    • Maria Kristoffersson (inläggsförfattare)

      Vi regerar inte, vi är ett parti bland flera där vi driver vår politik. Det är utsläppen vi ska jaga, inte bilarna. Att kunna köra bil är nödvändigt för många människor för att få vardagen att fungera. Därför behöver bilarna bli bättre och transporterna effektivare. Vi tycker också att du ska tjäna på att välja en miljövänlig bil

  3. Leif

    Ja jag fick då inte bo kvar på landsbygden då ni regerade då den där jävla arbetslinjen klev in och bestämde att jag inte fick bo kvar. Så dra du åt helvete med dina fejktårar

    • Maria Kristoffersson (inläggsförfattare)

      Alla måste försörja sig på något sätt. Många pendlar, andra startar företag. Alla gör bi våra egna val.

  4. Ovr

    Jag har en etanolbil. Den går inte när det är kallare än -20, måste konstant ha den på motorvärmare för att alla starta på vintern, servar den var 1000 mil. Vad är elbilarnas batterier gjorda av? Hur många fler gruvor skall till,? Miljövänligt? Nickel, liteum, kobolt m.m. Nickel då blir det gruva i rönnbäck, bara att hoppas att hela Umeälven blir förgiftad. Sådan dubbelmoral i Sverige. Centern sitter i alliansen, ni har kunnat förhindra skattehöjningar, men sossarna lurade byxorna av er….

  5. Ovr

    Jag har en etanolbil. Den går inte när det är kallare än -20, måste konstant ha den på motorvärmare för att alla starta på vintern, servar den var 1000 mil. Vad är elbilarnas batterier gjorda av? Hur många fler gruvor skall till,? Miljövänligt? Nickel, liteum, kobolt m.m. Nickel då blir det gruva i rönnbäck, bara att hoppas att hela Umeälven blir förgiftad. Sådan dubbelmoral i Sverige. Centern sitter i alliansen, ni har kunnat förhindra skattehöjningar, men sossarna lurade byxorna av er….glömde att skriva, med bensin drar min bil 0,65 lit/mil. Med etanol 1, 4 liter/mil. Då kanske du inser själv….

  6. Claes

    ”den där jävla arbetslinjen klev in och bestämde att jag inte fick bo kvar”.
    Kan vara det sjukaste jag läst.
    Enligt Leffe borde alla gå på bidrag och statsfinanserna går därefter…
    Arbetslinjen var det överlägset bästa med Reinfeldts eran.
    Fick folk att förstå att dra sitt strå till stacken är av högsta vikt.
    Övertygad om att detta var en del i att Sverige knappt märkte av en av de kraftigaste lågkonjukturerna som drabbat Europa i modern tid.

    Väl mött

  7. Nicke

    Tacka dig själv och dina partikamrater samtidigt. Ni satt i regering mellan 2006 till 2014. Under den tiden höjdes skatten på bensin med 0,64 kr/liter och på diesel med ca 1,20 kr/liter, sedan tillkommer moms på detta. Så förklara gärna skillnaden på varför dessa höjningar inte slog mot landsbygden medan den som nu S+MP är ett dråpslag mot samma befolkning?

    Källa: Svenska Petroleum & Biodrivmedelsinstitutet.
    http://spbi.se/statistik/skatter-2/skatter/?df0=2014&dt0=2006&unit0=1&ts0=0

    PS! Jag är emot alla skattehöjningar på drivmedel.

  8. Emanuel

    Om en tar en titt ute på vilhelminas gator eller i våra fjäll så kan en se att vi har väldigt långt kvar innan bränslet är ”för dyrt”. Förstår hur du menar att det finns många som ”måste” köra långt för att tjäna sitt levebröd. Men glöm inte bort okynneskörandet med t.ex. lekskotrar eller bil inom samhället. Sen att en ska tjäna på att ha en ”miljövänlig bil” är ju bra såklart om en står i tankar att köpa en ny bil. Men då är väl elbilen den enda som skulle kunna kallas miljövänlig.
    För att gå tillbaka till transporter inom samhället så här väl regeringen klubbat subventioner på elcyklar och då är ju el-lådcykeln ett gott alternativ för alla sträckor under och kring milen.

    Ha det!

  9. Maria Kristoffersson (inläggsförfattare)

    Det är väldigt ofta man försvarar en dålig politik genom att säga…men du då? Vad gjorde Alliansen då? Inge ett sätt jag gillar att diskutera på. Det är klart att jag inte gillar allt det Alliansen gjorde under sin regeringstid. C var då ett parti som fick igenom mycket av det vi driver men verkligen i te allt. Det är ett givande och talande i ett samarbete. Vi fick igenom. Miljöbilspremien vilket gav en kraftig skjuts för att få bort miljöskurkiga bilar och få fler att välja klimatsmarta bilar. Vi fik dock inte med oss M pö en skattesänkning. Vi driver på för att det ska löna sig att göra klimatsmarta val och kosta att vara en miljöskurk. Den politiken fortsätter vi driva.

    • Oberoende Politisk Bedömare

      ”Det ska kosta att vara en miljöskurk”.

      Hur kan du säga det och samtidigt vara EMOT att Regeringen gör en extremt grön skatteväxling och med den ger riktiga skattesubventioneringar på miljövänliga fordon?

      Det rimmar lite illa om vi ska vara ärliga.

    • Oberoende Politisk Bedömare

      Men då borde du ju i så fall hylla Regeringen eftersom de inför en riktigt grön skatteväxling där det ges ordentliga skattelättnader (upp till 60.000kr!) för de som köper en miljövänlig bil. Men i ditt inlägg så är du ju totalt emot detta, samtidigt som du i detta svaret säger att du är för skattelättnader för miljövänliga fordon.

      Jag hänger i ärlighetens namn inte med.

      • Maria Kristoffersson (inläggsförfattare)

        Det är bra mend det behövs mer. Att kunna köra bil är nödvändigt för många människor för att få vardagen att fungera. Därför behöver bilarna bli bättre och transporterna effektivare. Vi vill införa en grön bilbonus när man köper en ny bil där man får upp till 100 000 kronor för de bästa bilarna. Vi vill också ersätta fossil bensin och diesel med elbilar och förnybara drivmedel. där har vi skogen som en bra råvara i vårt län.

        • Oberoende Politisk Bedömare

          Så varför klagar du så hårt på Regeringen i ditt ursprungsinlägg när det är EXAKT det som Regeringen gör?
          Varför inte stödja vettig politik?

          • Maria Kristoffersson (inläggsförfattare)

            Jag är kritisk då jag ser helt andra vägar för landet. Även om regeringen gör delar av det vi föreslår så måste det till mera.

          • Oberoende Politisk Bedömare

            Fast dom vägar du själv pratar om att C vill införa är ju EXAKT de vägar Regeringen nu väljer att ta.
            * Grön skatteväxling
            * Högre statliga bidrag för miljövänliga fordon
            * Mer beskattning på fordon som släpper ut mer

            Förstår inte varför du är emot det du själv säger att du vill införa. Du borde ju hylla regeringens insatser i frågan.

          • Maria Kristoffersson (inläggsförfattare)

            Då har jag varit otydlig. Regeringen lägger förslag som liknar våra men de är mindre i omfattning än de C lagt. Sen behövs det fler förslag då det krävs en helhet om förslagen ska få full verkan.

          • Oberoende Politisk Bedömare

            Nej, du har inte varit otydlig. Du har varit mycket tydlig i din kritik mot regeringens förslag och att det skulle slå hårt mot landsbygden.

            Men nu säger du att du själv vill göra MER än det regeringen föreslagit! Det kommer ju då slå ännu hårdare mot landsbygden!

          • Maria Kristoffersson (inläggsförfattare)

            Landsbygd är ett av de prioriterade områdena vi jobbar med så landsbygdsperspektivet finns med i alla förslag som vi lägger.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>