Staden lär om inlandsflyget

Idag livesändes ett seminarium från Handelskammaren i Stockholm. Ett initiativ utifrån hur staden som n orm påverkar beslut som rör hela landet. Stig Strand pratade först och berättade om hur hårt det slår när flyget försvann för en dryg vecka sen. Han har hållit på länge och har valt att driva företag där det finns flyg.

Ralf Lundberg är flygplatschef i Arvidsjaur och är en av de jag ringer när jag behöver veta något kring flyget. Jag lärde känna honom under de sår jag var fullt ut kommunpolitiker. Han berättade hur flyget bär företag och näringen kring tester som biltestföretag. Direktiven till trafikplikten bestämmer allt. Det gör att Trafikverket upphandlar det billigate billigaste. Arvidsjaur har flyg från andra delar av Europa som nu börjar dra öronen åt sig förutom tyskarna som flyger själva. MEN De behöver inrikes flyget för att flyga upp tekniker och andra som flyger reguljärt.
När lägsta pris vinner fungerar det inte, en upphandling ska vara att bolaget får betalt oavsett och sen kan man sälja biljetter som vi tidigare gjort i Arvidsjaur. Han säger att kanske har vi flyg i Vilhelmina i slutet av juli. Jag tror han har helt rätt, det brukar han ha.

Att norra Sverige gått från att bara vara råvaruproducerande till att bli en allt mer tjänstebaserad region. Det har inte resten av landet hängt med på. Bara biltest omsätter under 4,5 månad 1,5 miljarder.

De förutsättnignar som funnits från regeringen att upphandla trafiken har varit för svag. Det gör att det inte finns någon robusthet i de bolag som lägger in de låga anbud, så låga att det är svårt att få det att gå ihop. Att sen höja flygskatten har inte gjort det lättare emd flyg på små flygplatser.

Helena Lindahl riksdagsledamot från Västerbotten och Centerpartist är med och berättar om klyvningen mellan stad och land. Kilometerskatt på avstånd gör det kostsamt för både industrin, Norrmejerier och de som bor i norr. Bara Norrmejerierna och deras transporter får rejält ökade kostnader. Vägarna som nu inte hotas att inte plogas gör att ambulanser och poliser kan få svårt att ta sig fram. Helena säger att flygskatten inte är problemet bakom Nextjet men att andra linjer hotas. An måste öka det statliga stödet till inlandsflyget. 900 miljoner använder staten varje år till upphandling, 500 av dem går till Gotlandsfärjan. Det gör att det är för lite pengar kvar att lägga anbud för. Det gör att få flygbolag lägger anbud. Nu höjs röster när flyget inte finns men vi har varnat om detta och skrivit förslag att regeringen måste öka resurserna till inlandsflyget.
Lilly Bäcklund kommunalråd i Lycksele är med och håller med om flygets betydelse som en överlevnadsfråga.

Josef från Umlax berättar om sitt företag och vad som hänt dem. Ca 60% av den röding som äts i Stockholm kommer från Umlax. De är väldigt beroende av flyget dåd e säljer över hela Europa. De skulle aldrig ah kunna utvecklas om de inte haft möjlighet att få kundbesök via flyget.

Vi i norr måste få bestämma själva över de medel som går till regionen och bestämma mer om de resurser som finns i norr. Utmaningen är att få huvudstaden att förstå övriga landet. ett bra initiativ från handelskammaren. Heja Ralf och Helena och ni andra som visar med tydligeht på hur statliga beslut får effekt, ni gjorde det suoperbra!

Se konferensen själv här:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.