Hur säkert det är när skolbarnen ska kliva på och av bussen?

Vi i Centerpartiet har fått frågor från medborgare som pratat med kommunen om att det inte är säkert för barnen att ta sig till skolan. I Solliden t.ex har det förut funnits en busskur där bussen svängt in tidigare och plockat upp barnen men numera måste barnen stå på stora vägen, annars stannar inte bussen. Även föräldrarna till barnen som åker från Volgsele och Forsnäs är missnöjda då deras barn måste stå längs 45an. Nu verkar det som att föräldrarna själva skjutsar barnen för att slippa skicka dem med bussen. Det här känns ju inte bra på något sätt och vi kommer att fråga upp detta vad det är som gäller från de styrande i vår kommun dä det gäller barnens trygghet.

Jag läser på i riktlinjerna till kommuner från Sveriges kommuner och landsting. Klipper in några delar av det jag läst:

För många barn och unga i Sverige är skolskjutsen en förutsättning för att de ska kunna delta i skolans verksamhet. Skolskjuts arrangeras över hela landet och kan se ut på många olika sätt. Oavsett hur den är organiserad är det viktigt
att den genomförs tryggt, säkert och kostnadseffektivt.
Som handläggare av skolskjutsfrågor i kommunen eller på den regionala kollektivtrafikmyndigheten har du en betydelsefull roll i att finna goda lösningar för de elever som är berättigade till skolskjuts. Stor del av ansvaret för
skolskjuts är reglerat i lag men det ges också utrymme för egna överväganden och bedömningar.

Samråden bör ske i god tid före varje läsårs början. För att alla ska hinnas med kan det vara bra med en kommunikationsplan som beskriver när, hur och med vem som samråden ska ske.En fråga som många har åsikter om är trafiksäkerheten i samband med
skolskjuts. Genom samråd blir det möjligt att ta del av varandras kunskaper, åsikter, prioritering av åtgärder och förslag på lösningar. Förståelsen för varandras behov ökar och det blir lättare att reda ut eventuella missförstånd.

Dessutom kan förare som kör särskoleelever behöva träffa både skolpersonal och föräldrar för att få veta mer om barnens
problematik och hur barnen ska bemötas på bästa sätt.

Val och utformning av på- och avstigningsplatser är ett annat steg i planeringsfasen. Platsernas lägen måste bestämmas med hänsyn till antalet elever som ska åka från området, deras gångvägar samt trafik- och siktförhållanden.
De flesta olyckor som sker i samband med skolskjuts äger rum vid på- och avstigningsplatserna. Alltså är valet av lägen och platsernas utformning i högsta grad en trafiksäkerhetsfråga

De flesta olyckor vid skolskjuts sker i samband med på- och avstigning, och framför allt vid korsande av väg. Händelseförloppet är oftast att barnet springer ut framför eller bakom bussen och blir påkört.

Barn är inte fullt utvecklade för att kunna bete sig trafiksäkert i alla situationer. Innan tonåren har de inte den träning och erfarenhet som krävs för att uppskatta en bils hastighet. Barn har också ett snävare synfält än vuxna och
svårare att ställa om från närseende till fjärrseende. Dessutom minskar deras observationsförmåga när de går eller springer, i synnerhet om de rör sig i en riktning och tittar i en annan.

En annan sak som inte är fullt utvecklad hos barn är hörseln och därför kan de inte alltid uppfatta från vilket håll ett ljud kommer. De är också korta och kan inte se över bilar eller överblicka en situation på samma sätt som vuxna.
Barn har även svårt att upptäcka vägmärken som sitter högt upp.

Allt detta gör att avstigning bör ske på rätt sida av vägen så att barnen inte behöver korsa den. Det bästa är om rutten kan läggas om så att skolskjuts-fordonet alltid stannar på rätt sida av vägen. Om detta inte är möjligt behövs
en fördjupad analys av hur vägen kan korsas så trafiksäkert som möjligt.
m hastigheten vid en på- och avstigningsplats är 70 kilometer i timmen eller högre behövs en fördjupad analys av hur säkerheten kan förbättras. Ett sätt är att avskilja platsen från övrig trafik. Till exempel kan skolskjutsen vika
av från vägen och hämta barnen på en mindre väg eller gårdsplan. Detta mås-
te förstås vägas mot tiden som det tar att köra den extra sträckan.

Vill du läsa mer så hittr du det här:
https://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7585-135-8.pdf?issuusl=ignore

Annika Andersson vår gruppledare ska kolla upp detta och vad det är som gäller. Hur ser våra riktlinjer ut för skolskjuts. Så. I återkommer när vi vet mer. Hör av dig till oss om du har funderingar kring skolskjuts.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.