Destinationer, flyg och annat…

Igår var jag på företagarfrukost som närings och utvecklingsenheten arrangerar sista fredagen varje månad. Ett bra initiativ för att både lära känna andra men även för att få veta vad som händer och vad som är på gång. Jag gillar verkligen att denna enhet drivs av kvinnor, engagerade, kunniga och erfarna kvinnor. Det betyder mycket.

Flygplatsen i Södra Lappland har blivit ett bolag som nu jobbar för att bygga ut flygtrafiken och flygplatsen. Johan Hagelberg berättar om deras arbete. Det är skillnad på att driva ett bolag och att driva en kommunal verksamhet. Det kom nya krav som gjorde att man klassificerat upp flygplatsen för att klara av kommande upphandlingar. Idag hindras en utbyggnad av flygplatsen av vägar och bebyggelse. Man räknar nu på att bygga ut i en banänden där man flyttar om vägen. Man har finansieringen löst trots att man i te fått något stöd från varken stat eller region.

Det destinationsbolaget som fanns över södra Lappland är idag borta så flygplatsrelaterade kommer även att jobba med destinationsutveckling. Om man gör detta så kan vi ta ner större flygplan och jetplan.

Jag frågar om servicen på Arlanda, går den att förbättra? Idag finns det inte möjlighet att ta en fika på terminal 3. Man får inte heller checka in för att kunna sätta sig vid ett bord och jobba. Det blir ingen bra start för de som ska flyga hit om resan startar med att man är hungrig och får sitta och vänta på incheckning.

Roger Wikström från Kittelfjäll utveckling berättar om deras destinationsarbete.
De jobbar för alla aktörer i Kittelfjäll under paraplyet Namnet Kittelfjäll. Man säljer destinationen inte ett och ett företag.

En destination består av många bitar, boende, aktiviteter, shopping, transporter, mat etc. så det lilla företaget som driver själva besöksanledningen genererar pengar in i andra företag. Så alla lokala aktörer måste jobba tillsammans där även kommunen, staten och regionen hjälps åt. Även resebolag och resebyråer och andra som säljer resor är viktiga. Att lyfta fram de unika i det lokala är väldigt viktigt för att skapa den där unika upplevelsen för besökaren.

Det finns mycket för oss i politiken att jobba med som att man ska kunna åka buss från Umeå till Kittelfjäll. Kunna ta sig från flyget på ett enkelt och säkert sätt. Att vägar går att köra bussar på. Att planerna som görs har tänkt på besökarens behov, att åka skidor, att shoppa, att köra skoter och att lätt kunna ta sig dit man vill.

Att driva destinationsutveckling hänger på att de som finns lokalt. Att lokala företag utvecklas, att kommunen prioriterar och samordnar, att regionen satsar på kommunikationer och infrastruktur och att samarbete mellan alla nivåer fungerar.

Jag tänker på det centerpartiet presenterade i vårt valprogram, att det ska gå att jobba i hela kommunen om man är kommunalt anställd och att jobbet möjliggör det. Tänk om delar av vårt närings och utvecklingskontor skulle finnas i fjället i Saxnäs eller Kittelfjäll. Vilka effekter skulle det ge?

Vilhelmina har så många företag i så många branscher. Att få lyssna på vad som händer och inse hur många goda krafter det finns som drar kommunen framåt är ett bra sätt att starta en fredag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>