Tågen i norr

Igår kväll var det ägarsamråd med Norrtåg där jag representerar Region Västerbotten. Täänkte att det kan vara intressant för fler att höra om tågen i norr så jag bloggar om mötet.

Vi pratade om läget just nu då det gäller tågtrafiken i norr. Hur ekonomin ser ut och hur budget för 2020 ska läggas upp och hur den statliga finansieringen ser ut. Norrtåg ägs av de fyra norra regionerna tillsammans.
Norrtåg upphandlar de som kör tågen som i sin tur har en underleverantör som underhåller tågen. Tågkompaniet är de som kör idag med en underleverantör som servar och underhåller. Man hyr tåglokaler och är med i en organisation mellan regioner som köper in tåg, Transitio.
Det jobbas dygnet runt för att hålla banorna i norr i skick och för att få beslutfattare att förstå villkor i norr för att prioriteringar ska falla ut även i norr.

Vi ligger bra till i det 150 mil långa systemet. +15% i resandeutveckling och 92 % punktlighet. Det har gjorts en stor resvaneundersökning där man säger att man väljer tåg utifrån: Miljö, Säkerhet och Ekonomi.

Det kan hända mycket på en sliten gammal bana. I Norrbotten var en del av banan avstängd 11 dagar då ett godståg spårade ur mellan Kiruna och Gällivare. Tågen körde på 130 djur förra året vilket påverkar, helst ett år med mycket snö då djur söker sig till de plogade spåren.
Just nu finns 19 fordon som vi haft sedan 2013 där bara ett går på diesel. Det är kvar då den bana som tåget trafikerar inte är elektrifierad, mellan Umeå och Lycksele.

Det kommer att bli en utbyggnad av Botniabanan som kan vara klar nån gång mellan 2026-2030. Och då behöver vi köpa fler tåg. Det är stor efterfrågan på tåg och tågtekniken utvecklas hela tiden. Signalsystemet har gett stora störningar och stora kostnader men nu har man senarelagt några delar som gör det lättare för Norrtåg att hantera. Även malmbanan ska anpassas vilket betyder att vi skulle kunnat få problem att köra hela sträckan Boden- Luleå, men det klarar vi nu. Trafiken på Botniabanan kommer att förtätas och kopplingar med Stockholmstrafiken i Sundsvall kommer att bli bättre. Haparanda-Luleå kommer att bli bättre trafik liksom trafiken mot Boden, Kiruna, Luleå.

2019 ser bra ut så här långt. Budget för 2020 ser lite svajig ut då staten flaggar att inlandsflyget blivit så dyrt. Så det är många diskussioner om finansiering idag och i framtiden. För 2020 så ser vi att Trafikverket köper 2 turer på Umeå-Sundsvall. Det planeras 6 dubbelturer Luleå-Boden och en förtätning mellan Umeå-Sundsvall.

3 kommentarer

  1. Jörgen K

    Hej Maria
    Med andra ord så står landstingen för Norrtåg och Transitio på skattsedeln och arbetar hårt för järnvägen som kollektivtransportmedel. Samtidigt säger du att trafikverket kommer att lägga ner ofantliga summor för Norrbotniabanan vilket då kommer att kväsa all form av vägunderhåll samtidigt som trafikplikten på småflygplatserna inte bara är för dyr utan trafikverket är tömt på medel för regionen.

    Varför ska då Vilhelmina då lägga 50 dyra kommunala skattemiljoner på ett fält som inget flyg ska trafikera? Eller varför ska Lycksele förstöra en kyrkogård då det inte är nödvändigt?

    För övrigt, så länge inlandsbanan inte är statlig och satt trafikplikt på, kommer inlandet ändå att vara helt avskuren.

    Summan är att kusten tar allt, Lycksele tvärbana blir elektrifierad och bussbolagen går mot gyllene tider helt i enlighet med den bedrövliga statistiken från inställda och felaktiga avgångar.

    Så, när kommer nått till inlandet?

    • Maria Kristoffersson (inläggsförfattare)

      Bra fråga, den ställer jag själv. Då det gäller flyget så handlar det fortfarande om att det är det enda sättet att ta sig till arlanda och stockholm. Hur lite vi skulle vilja slippa beroendet av den regionen så kan vi inte undkomma det. Vi behöver ha mäjligheter att nå ut i både landet och världen. Ingen skulle vara gladare än jag om vi hade snabbtåg genom inlandet ner genom landet. Det skulle göra skillnad. Men det är en framtidsvision som kanske mina barnbansbarn får uppleva. Vi behöver flyget så är det bara. Nu kommer det medel till inlandsflygplatserna som en kompensation på flygskatten men jag vet inte idag hur det kommer att slå.

      • Jörgen K

        Flyget ja, kommunen driver inget flyg utan håller bara banan som skall uppfylla de krav som motsvarar den trafikplikt som trafikverket upphandlar, allt annat är att kasta pärlor för svin.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>