Köpa eller inte, lurad eller inte…

 

Jag återkommer nu om detta med reklamfilm, jag undrar just hur många som egentligen köper något enbart för att dom sett det på tv? Kan verkligen företagen märka skillnad och hur gör dom det, i så fall?
Jag menar, om jag verkligen behöver en sak… ja då köper jag ju den, oavsett om jag sett en reklamsnutt eller inte. Och ser jag en reklamfilm om något och åker och köper den bara för det, ja, då behövde jag ju den inte och har egentligen blivit ”lurad” att göra ett onödigt inköp, och det kan ju bara vara såna gånger som företagen tjänat på sin reklamsnutt… och dom är inte billiga.
Och inte vet jag, jag kanske har en hjärna som inte liknar någon annans, men för att ta ett exempel, Icas reklam, jag tycker den är bra och rolig, men fråga mig inte VAD dom gjort reklam för, det har jag ingen aaaaning om. Jag kollar bara på vad människor i reklamen, hittat på. Inte vilka varor det är extrapriser på.
Över till något helt annat… gårdagen. På eftermiddagen tog vi bilen och for på Expo, dom hade billiga dubbellakan där så jag passade på att köpa två stycken, sedan köpte jag även kuddfodral, en sak vi inte har så många av och det är inte alltid jag hittar paret, hm, konstigt :)
Fortsatte till den där nya möbelfirman, svenska hem, tror jag minsann att dom heter. Inte för att vi är ute efter något, vi kollade bara in vad dom hade. Kan det vara Barnens Hus som ska in på deras övervåning, någon som vet? Jag har bara hört ryktas om att dom ska flytta men inte direkt vart, men det skulle kunna vara dit.
Sen tände vi ett ljus på graven, åkte på Preem och tankade Jeepen, vilket inte var tvärenkelt då låset på tanklocket hade frusit, men med en påse varmvatten gav den till slut upp. Sedan hade jag ett paket att hämta ut, från cdon.com.
Jag var nämligen in på Ica Hedlunda förra veckan och i en sån ”billiglåda” skymtade jag en dvd pack med svenska hjärtan, och jag blev så sugen att se den igen, men dom hade bara säsong fyra så jag kollade om den fanns att köpa från säsong ett och det gjorde den ju, billigt var det också, 39:-/ säsong, så det blev alla fyra. Så nu vet jag vad jag kan göra en regnig/snöig/ledig dag.
Idag får vi se vad det blir, kanske jag plockar undan nån julsak… eller så struntar jag i det :) Ha en fin dag, allihop!
Etiketter: , , , , , , , , ,

4 kommentarer

  1. Marja Granqvist

    Reklamen fastnar i ditt undermedvetna och även om du inte just på stubinen springer och köper något, så styr reklamen ditt val nästa gång du behöver något. Ex tvättmedel… har du aldrig tänkt att det där tvättmedlet som de gör så mycket reklam för ska jag ta och testa och se om det är bra? I slutändan är det alltid handlarna som tjänar på reklamen…
    Kram

  2. Maria Lundmark Hällsten

    Svar till Marja Granqvist (2012-01-08 17:57)
    Mja, men då är jag annorlunda, jag köper det jag tycker jag vill ha, och det är oftast det billigaste tvättmedlet, reklamen struntar jag totalt i. Även då det gäller schampoo, balsam, toapapper etc. Tänk om handlarena istället kapade priserna med alla pengar dom slänger ut på reklamen, då kanske dom tjänade ännu mer, vem vet?

    Jag har till och med bojkottat vissa klädaffärer då jag INTE tycker att deras reklam säger något om det dom ska göra reklam för… se, där miste dom en kund istället :)

  3. Helena Nilsson Springare

    Jag bojkottar ALLT som det görs tv-reklam om. Jag vägrar köpa en enda grej som har irriterande tvreklam om. Haha.. jag är så LESS på att bli idiotförklarad av stora företag med för mycket pengar! Blä!

  4. Maria Lundmark Hällsten

    Svar till Helena Nilsson Springare (2012-01-08 19:30)
    Men då har jag ju en allierad då :) Fast visst handlar jag på vissa affärer som skymtas på tv, men oftast är det inte själva grejen dom gör reklam om, som jag/vi köper.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>