Frustrerande att inte få svar

 

Jag hade ju ett uppdrag igår, att ringa försäkringsbolaget, Folksam, då jag ville veta om vår djurförsäkring skulle täcka operationen av Eloise. Hon började med att fråga om det stod något om veterinär på papperet jag höll i och det gjorde det, 20 000:-, vilket innebär att dom ersätter veterinärskostnader upp till den summan…OM…
Jag skulle ringa och säga åt veterinären att faxa ner ett underlag till dom som sedan måste godkännas av deras veterinär, om dom tycker att det är värt en operation, om den är nödvändig. Jaha, sa jag, då vill jag veta vad du menar med nödvändig… om man har att välja på att operera eller ta bort katten?
Nja, dom måste faxa ner ett underlag (hon svarade alltså inte på frågan). Ja ok, kan du då skriva en notering om att detta brådskar, hon har tid för operation imorgon, sa jag till henne. Nää, det går inte, vi har flera fall och det tas i turordning. Jamen den här katten kan inte vänta, jag fick dessutom tiden för att det skulle göras med en gång, jag vill för fasen inte bli dömd för djurplågeri.
Då fnyser hon: Jag antar att du ska operera katten i vilket fall som helst? Ehhh, om operationen kostar 20 000:- så inte betalar jag det då, jag VILL VETA vad detta kommer att kosta.
Då håller Maria på att vara så less på denna människa att hon tänker att hon har väldans lust att drämma luren i bordet så det ska göra ont i örat (jag vet, jag är barnslig ibland), men jag tänker det bara. Jag behåller lugnet och säger att jag ska säga åt dom att faxa underlaget
Jag ringer till veterinären som i sin tur fixar och faxar papperet, sedan ringer hon upp på eftermiddagen, men dom har fortfarande inte hört något därifrån. Nu vet jag att operationen kostar runt 4500:- om vi blir tvungna att betala hela kalaset och det var ju inte fullt så blodigt som vad jag föreställt mig, och veterinären säger att det ska nog inte vara några problem, det enda hon kunde tänka sig är om man nytaget försäkringen, vilket jag inte gjort. Den där skaffade jag för 7 år sedan, så… idag blir det av, för Eloise, hon får en andra chans.
Jag förstår att försäkringsbolag, kanske inte kan ge svar med en gång… men man behöver inte vara snorkig, och dessutom, precis som veterinären sa, då hon ringde upp, vi kan inte vänta flera veckor på att få ett svar från dom,hon måste opereras nu, för att slippa plågas. Och där skulle det väl ändå kunna ordnas en prio ett hög, där akuta fall, tas om hand med en gång.
Önskar er alla en fin onsdag!

foto, Theresé Hällsten

Etiketter: , , , , , , , ,

6 kommentarer

  1. per

    Hej De va länge sen. Jag är inte ett dugg förvånad över vad du skriver,sak samma med försäkringskassan,vårdcentraler,transportstyrelsen,stelbenta så in i ….ja du vet vad. Smidighet och förståelse,det existerar inte för somliga. I vart fall, lycka till med kissen.

  2. Maria Lundmark Hällsten

    Svar till IngerJessicaMarie (2012-05-09 09:50)
    Hon var verkligen inte serviceinriktad, hur svårt hade det varit att säga, att hon skulle göra så gott hon kunde… man bara undrar. Tack för din kommentar!

  3. Maria Lundmark Hällsten

    Svar till per (2012-05-09 11:25)
    Ja det var det 🙂

    Visst hade hon kunnat förklara på ett vänligt sätt, hur det ligger till, eller åtminstone kunnat göra den där noteringen, men icket.

    Jag ska i alla fall hämta hem Eloise om 2 timmar, sen får vi se hur det går för henne. Tack för omtanken, Per

Lämna ett svar till per Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Maria Lundmark Hällsten