Maria Lindvall (L) socialliberal politiker

Fritidshemmens potential prioriteras av Folkpartiet

I nuvarande skollag prioriteras inte fritidhemmens (=skolbarnsomsorgens) verksamhet och dess kvalité. Sådant får efterverkningar. I de inspektioner och kvalitetsgranskningar som Skolinspektionen gjort hittills har man, inte helt överraskande, också funnit att kvalitén varierar mycket och att många fritidshem har stora brister.

Folkpartiet har haft ögonen riktade mot fritidshemmen och vid Landsmötet 2009 antogs vårt utbildningspolitiska program där vi menade att det var dags att sikta ännu högre och att fritidshemmens potential borde kunna tas bättre omhand.

Det finns fritidshem med mycket hög kvalitet. Bra fritidshem inriktar sig på att stödja skolarbetet eller fysisk aktivitet, estetik och utomhusaktiviteter. Aktiviteterna är planerade, genomförs med god kvalité och barnens upplevelse av de vuxna på fritids är att de är närvarande. Men det finns också exempel på fritidshem med dålig kvalitet.

Skolverket har genomfört en nationell granskning under 2009 men även Skolinspektionen har granskat fritids. I en del fall har fritids verksamhet definierats som torftig och ensidig. Så får det inte vara! Det är också ett allvarligt problem att många fritidshem har alldeles för låg personaltäthet. Inte mindre problematiskt är att många barn och ungdomar står utan tillsyn efter skolan. Bara ca 10% av barn i åldrarna 10-12 år finns på fritids och att bara 1 av 4 kommuner erbjuder barn i denna åldersgrupp öppen fritidsverksamhet.

Folkpartiet vill att målen för verksamheten ska ses över. Eftersom kvalitet står i direkt relation till de mål som finns för alla verksamheter kommer kvalitén inom skolbarnsomsorgen därmed att kunna höjas.

Jag tänker att en fritidsverksamhet med tydliga och bra mål ger oss ett bättre verktyg att följa upp och utvärdera fritids. Vi får då bättre kunskap om hur fritids faktiskt fungerar och kommunens hela fritidsorganisation inom grundskolan kan lära av de goda exemplen samt utveckla och förbättra det som brister.

Men framför allt så kan potentialen som finns i skolbarnsomsorgens egen pedagogik äntligen lyftas!

Ett bra fritids som fångar upp de allra flesta barn är en framgångsfaktor både för skolan som helhet och sist men inte minst för våra barn!

—————————————

Här hittar du Skolverkets rapport "Kartläggning av skolbarnsomsorg för barn i åldrarna 10 till 12 år":

http://www.skolverket.se/publikationer?id=2355

Etiketter: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.