Hemfärden

Av , , Bli först att kommentera 0

Igår tog vi vägen förbi Vätterns östra strand. Vi stannade och lagade mat i trakten av Gränna med vacker utsikt över Vättern. Det blev indonesisk gryta som varmrätt och till efterrätt litauisk kaka. Den litauiska kakan liknade spettekaka till utseendet men hade inte samma smak. Samfällt tyckte vi att den var god. Den var en gåva från Pavasarioskolan i Mažeikiai.

Resan fortsattes sedan mot Örebro och Gävle. I Tönnebro tog vi av mot resans sista övernattning. Det blev i mitt barndomshem i Arbrå. Vi anlände dit någon gång mellan tre och halvfyra på natten. De flesta sov redan i bussen medan andra gick in i huset för att sova.

Vi vaknade sedan till en varm och underbart vacker dag i mitt sköna Hälsingland. Efter frukost och städning fortsatte vi resan mot Vallsta där vi körde över Ljusnan, älven som rinner genom Hälsingland från nordväst till sydost. Ljusnan har fantastiskt fina sandstränder men denna gång hann vi inte benyttja oss av dem. Färden gick sedan vidare mot E4:an förbi skogar, bäckar, sjöar och blånande berg. Detta är Hälsiingland!

Gunilla

Tja Tja Bloggen!! Emil-å-Ida här!

Av , , Bli först att kommentera 0

Hoppas det är feeettt bra lixom! Sitter i bussen och hare göött!

Ha varit i många länder nu, tappat räkningen ;-p

de ä varmt alla luktar svett, vill hem o baaaaassssstttaaaaaa!!!!!

for förbi Härliga Hem just nyss, jag vill hem på tal om persilja…

Asså tänkte bah å berätta vad som i Tjeckien hände! Helt feettt bra asså! Jag, eller ja menar vi, Emil-å-Ida träffade några killar på toan. De enda de sa var ”Terve!” och vi sa ”Tjenare mannen!” Åsså var vi igång och prata! Plötsligt, helt utan förvarning hoppade Anders fram, skrattandes på finska. Aldrig har vi sett honom prata så mycket! xD

Efter typ minst hela 10 minuter, pekar Anders på vi och killarna skrattar åt oss. Ett tag var vi rädd att Anders hade gift bort mig (Ida)… Men för att få reda på sanningen erbjöd vi Anders att få en underbar och fantastisk frukost på sängen (dagen efter). Planerna smiddes och skjortorna ströks omsorgsfullt! Det enda som skulle kunnat stoppat oss var att vi sov på olika campingar… Men vi slog våra kloka huvuden ihop och Emil fick gå till den fina campingen (Idas camping) som typ låg flera hundra meter ifrån hans camping. Klockan var tidigt och mackorna var hjärtformade med olika pålägg på. Även skitsnygga blommor låg på den vita tråkiga brickan. Flingor och yoghurt å sångtexter följde oxå me på vägen upp, tillbaka till den fina stugan, från vilken Anders snarkningar hördes över fjälltopparna. Und dann sind wir zu der Hüttle kommen. And then we came to the cabin. Och sedan kom vi till stugan. Asså vi kan lova att AndErs var fett övervänt som ett barn på julafton. Först hämmt n’Emil en tallrik som vi kunn hella joghurten inn i. Å killarna utbrast i gråt ”han e ju tomhänt!” så Emil gick ut igen…

Dörren öppnades på nytt och Emil-å-Ida kom in sjungandes med en tråkig vit bricka, tre hjärtformade mackor och näckrosvikta servetter och en skål med flingor i. Från våra hjärtan kom en välskriven å bedårande sång till vår kära Anders!

Vi vill ju lixom att ni oxå ska få njuta av låten, så här kommer texten med ”Happy Birthday-melodin”:

Sång Tilll Anders!

Våran Anders vakna nu.

Klockan har passerat sju.

Snarkat högt och sovit gott.

Vi har plågat dig ”a lot”.

Frukost på sängen, alltid bra.

Och det borde man alltid ha.

Så somna inte om igen.

Vår kära Anders, vår

Vackraste, Klokaste, Längsta,

Roligaste, Knasigaste

VÄN!!

Enligt Anders har han då knappast varit så här glad på femton år! (i alla fall femton år sedan han fick frukost på säng) Feeettt kul att göra någon glad! 😀

Nu hälsar vi oss själva välkomna till Sverige, eftersom ingen sagt: ”Welköm to Sweedeen” till oss…

Vi kunt ju int mehr änn å tack er som läst hel texta!

Hare bääässst!! 😀

XOXOXO Emil-å-Ida

Der er et yndigt land

Av , , Bli först att kommentera 0

Igår kväll anlände vi med färjan till Rödby vid halvniotiden på kvällen. Färjepersonal hade tipsat om en camping i Maribo,varför vi styrde kosan dit. Det var fullt på campingen men damen i receptionen var mycket tjänstvillig och ringde till en annan campingplats, till ett hotell och till en bondgård. Till slut ringde hon till vandrarhemmet i Maribo, Maribo Hostel, där det fanns plats för oss.

När vi var på väg dit, dök plötsligt föreståndaren för vandrarhemmet upp med sin bil och lotsade oss. Även han var mycket tillmötesgående, så vi har fått ett mycket gott intryck av de danskar vi träffat – även om mannen egentligen var islänning. Dessutom kan vi berätta för alla er som är rädda för det danska språket att i Maribo talar man en fullt förståelig danska! Maribo rekommenderas alltså för alla framtida turister i Danmark.

Vi lämnade ett spår efter oss i Maribo. Även på några tidigare ställen finns det några lämningar efter oss. Men det mesta av ägodelarna trängs fortfarande i bussen.

EU-parlamentet inifrån…

Av , , Bli först att kommentera 3

Håll i er nu, för här kommer ett rekordlångt inlägg. Gårdagen bjöd på något annat än det vanliga. Äntligen skulle eleverna få prova på något som inte alla får göra – att få vara EU-palamentariker för en dag.

Eleverna och lärarna på EU-parlamentets innergård

Svenskar som vi är, kom vi självklart först av alla. Men när vi gick igenom kontrollen märkte vi en mindre armé med elever som marscherade in intryckta i skoluniformer och kostymer med slipsar. Jag tröstade mig med att vi aldrig hade fått in 17 kostymer som skulle hålla sig släta i 13 dagar i bussen. Hade vi mot all förmodan fått in kostymerna så hade troligen inte eleverna fått plats i bussen.

Väl inne skildes eleverna från ledarna för frukost. Och vilken frukost det va!. Allt vad en fransk frukost kan begära. Det var croiassanter åt alla håll och kahter, kändes det som. Efter att vi ätit upp frukosten, så där en kvart innan den egentligen skulle börja, kom en känsla krypande tillbaka som om det vore på den första dagen på gymnasiet. Man satte sig med dem man kände och sedan var den en stols mellanrum till dem som man inte kände. Jag log. Det kändes bra att se att även vi vuxna fortfarande kan känna oss som skolelever på första skoldagen.

Lite frukost, eller är det mest fikabröd?

Vidare visade programmet oss in i plenisalen för att bl.a. se eleverna presentera sina skolor. Därefter fick de ställa frågor till en riktig EU-parlamentariker.

Fråga efter fråga kom och tiden rusade iväg. 2,5 timmar senare blev det lunch, och den var välbehövd. För vissa vuxna hade nog både mat och sovklockan ringt låååångt tidigare. Nattsömnen för lärare under resan är oftast minimal och då jobbar man på natten och tar sig en tupplur på ett lämpligt ställe under dagen.

Här var det en rätt och sedan en till och sedan kom det där söta som man alltid måste trycka i sig för att antingen vara artig eller för att det är så där underbart ljuvligt. Idag var det gott, men de sista ¾ gick trögt ner. Det var bara att trycka och pressa tills knapparna nästan gick i byxorna. Hungriga behövde vi inte vara.

Lite senare fick jag ta mig en tur ner till sjukstugan på parlamentet med en elev. Men det var inget som inte lite tabletter, vila och vatten kunde hjälpa till med. All personal var jättetrevliga, snälla och tillmötesgående. Säg inte att vi har världens bästa sjukvård i Sverige. Parlamentet har bra sjukvård de med.

Eurogame var en tävling som både de vuxna och eleverna fick tävla i. Det var frågor på olika språk och vi fick en deltagare till final för eleverna. Trots att hennes lag kom på en tredjeplats sken hon som solen. ”Jag vann”, sa hon efteråt. Vår egen Solsken-Ida!

Även en lärare från vår skola fick pris. Ni som känner till oss lärare kan nog ana vem det var, om frågorna handlade om språk. Jajamen, det var damen i de turkosa kläderna som sov sig genom vissa delar av dagen, Gunilla. Hon fick sig en tung och stor medalj. Att jag inte vann skyller jag på att jag hamnade i en grupp med lärare som talade italienska och franska, ingen engelska. Annars hade jag självklart vunnit 😉

Dagen led mot sitt slut och toalettkön ringlade sig lång nere i källaren. Den ”Rosa tanten”, vår handledare, som hade följt oss lärare hela dagen tackade artigt för sig. Jag var otroligt imponerad av hur bra de hade arrangerat allt. Det var välgjort och bra organiserat med trevlig och duktig personal. Jag tackar och bugar till EU-parlamentet. Ni gav oss alla en dag att minnas.

Nu är befinner vi oss i Danmark och jag känner att nu är det dags att sova. Imorgon får vi återse vårt kära Sverige. Borta bra, men hemma bäst.

Hälsningar Magdalena

Från Alperna till Strasbourg

Av , , Bli först att kommentera 0

På måndag kväll anlände vi till Lechbruck am See, som ligger i södra Allgäu i Bayern. Campingplatser i Tyskland verkar sällan ha stugor. Därför bodde några av oss på campingplatsen nere vid sjön och andra i stugor i semesterbyn strax ovanför. Det var mycket fina stugor.

Från Lechbruck am See ser man Alperna. Men på kvällen tog vi en liten tur till tyskösterrikiska gränsen för att se lite mer av Alperna. Tyvärr hann vi inte stanna så länge där, men vi såg lite av den vackra staden Füssen samt slottet Neuschwanstein. Vi körde även över floden Lech för att komma in i Österrike. Att vi passerade Lech var till Anders stora glädje, eftersom hans anfader stred där med det finska rytteriet under trettioåriga kriget och vid ett avgörande tillfälle lyckades ta sig över Lech.

På onsdag lämnade vi Lechbruck am See och for norrut genom Allgäu. Tidvis var det ganska spännande. Vi hamnade vid två viadukter där höjden var 2,60 meter. Men våra skickliga busschaufförer lyckades med mästerstycket att ta oss under dem med en buss som är 2,75 meter hög!

Vi åkte bland annat igenom staden Kaufbeuren, där jag vistades en månad som sextonåring. Tyvärr kom vi inte in i den gamla stadsdelen med bussen. Vi fortsatte sedan på tidvis smala men vackra vägar omgivna av bokskog till Ottobeuren, där vi såg den väldiga kyrkan. Från Ottobeuren försökte GPS:en föra oss in på en mycket smal och gropig väg men vi vägrade anta utmaningen, eftersom vi redan haft tillräckligt av denna slags spänning.

På kvällen anlände vi till Strasbourg. Några av oss bodde på ett hostel – vilket hostel dock inte bör rekommenderas – och några på campingplatsen Montagne Verte. – vilken däremot kan rekommenderas på det varmaste.

På torsdagen tog vi avsked av två av våra deltagare, Samira och Linnéa, som tog flyget hem från Frankfurt. Sedan for vi till campingen där vi lagade mat på muurikkorna. Det blev tacos. Efter att ha inmundigat maten och diskat, åkte vi spårvagn till det hotell, Cap Europe, där vi skulle bo natten före Euroscola.

(I Strasbourg är det spårvagn eller promenader som gäller. Att åka omkring i buss på smala gator med fickparkerade bilar på båda sidor är inte att tänka på. Vad gäller fickparkeringar kan man verkligen undra över hur fransmännen tar sig ut ur de trånga fickorna. Tar de sig ut i turordning, månntro? Jag tror inte att det är så många svenskar som skulle klara av den typen av fickparkering.)

Vi promenerade sedan till stan. Eleverna fick lite tid för den efterlängtade shoppingen. Men därefter gjorde sig hungern påmind igen och vi prövade en för oss ny rätt, varm ciabata med hamburgare/kyckling och pommes frites inuti.

Till sist var det dags att besöka Petite France. Man kan nog säga att om man inte sett Petite France har man inte sett Strasbourg. Kanalerna kantas av korsvirkeshus. Otroligt vackert!

Efter det var många lyckliga över att få sova för att vara utvilade till Euroscola.

en dag i Strasburg

Tja tja bloggen.

Nu sitter jag i bussen som rullar igenom T yskland på väg till resans höjdpunkt Sverige.

Igår när 7-9 var på Europaparlamentet var 6:an,Krille och Antti i centrala Strasbourg.

Vi shoppade,åt pizza och åkte turistbåt. Det var roligt. Liam och Antti somnade ………..ha………….ha………….ha…………. nu ska vi åka färja till Danmark. tja då bloggen.

Natanael

Euroskola ur lärarperspektiv

Av , , Bli först att kommentera 0

Så var det den 15.e juni och Euroscola i Strasbourg, denna sällsamma och sällsynta upplevelse, vinsten för teckningstävlingen som eleverna var med i. Nästan 400 elever från arton länder deltog. De fick pröva på att vara EU-parlamentariker för en dag. Mercy höll ett kort tal om vår skola. Efter information och lunch började de unga ”EU-parlamentarikernas” arbete. Det var sex olika ämnen som skulle diskuteras. Så våra 14 deltagare fördelades på de sex ämnena. De delades sedan in i smågrupper om cirka 10 personer från olika länder. De skulle diskutera sitt ämne på engelska. Alla grupper som hade samma ämne samlades sedan för att komma fram till ett förslag som de skulle rösta om. Till slut skedde omröstningen i plenisalen, där eleverna fick sitta på EU-parlamentarikernas plats. Eleverna kunde också delta i ett Eurogame. Det fanns en fråga på varje språk som var representerat. Därför gällde det att klura ut vad frågorna betydde, fastän de var ställda på främmande språk. Ida deltog och kom med i finalen. Hon fick en Euroscolatröja och en keps..

Lärarna från de olika länderna samlades också för information, diskussioner och Eurogame. Vi var med under elevernas omröstning. De elever som framförde förslagen var mycket duktiga och det skulle inte förvåna mig om vi hörde någn framtida EU-parlamentariker.

Det var en intressant dag och både elever och lärare hade möjlighet att knyta nya kontakter.

// Gunilla

En dag på parlamentet

Av , , Bli först att kommentera 0

Just nu sitter vi på bussen i norra Tyskland, på väg hem! Igår var vi på Europaparlamentet. Det var en upplevelse, som man inte glömmer. Programmet startade där vid klockan 09.30 där vi fick frukost. På menyn stod det kaffe, varm choklad och croissanter. När vi hade ätit klart så gick vi in till plenisalen där de informerade om EU. Där satt vi tills vi fick lunch som de ordnade. Förrätt var sallad med bröd. Tyvärr trodde mitt bord att det var själva lunchen så vi åt upp all sallad och åt upp andra bordets sallad. Så vi blev helt proppmätta. När vi satt och pratade kom det plötsligt servitriser med matfyllda tallrikar med kyckling, pasta och grönsaker.

Alla elever hade valt ut ett ämne som man skulle diskutera i olika salar. Jag hade om framtidens informationsteknik m.m., hur det kan påverka framtiden positivt och negativt osv. Vi satt och diskuterade i ungefär i 2 timmar på engelska. Varje ämne hade valt ut en ordförande och redaktör som skulle framföra det vi kommit fram till. När vi var klara gick alla till plenisalen, där alla framförde sitt tal. Där inne fick vi rösta om vi höll med grupperna eller ej! Dagen slutade klockan 18.00.

Sara Söderberg

En dag med Antti

Av , , Bli först att kommentera 1

Hejsan!

Ja det är otroligt roligt att vara ute på äventyr med dessa trevliga ungdomar och övriga vuxna.

Idag har jag och Krille varit med sexorna i Strasbourg då de andra var på EU-parlamentet.

Vi startade dagen med en saftig tonfiskmacka från bageriet. Sen for vi till stan och shoppade och strosade omkring.

Sen hittade vi en grill på en bakgata som hade grymt goda grillspett och burgare och jag fick en gastronomisk upplevelse av kiwiglass på torget det var en ljum stilla smekning på gomseglet.

Efter det for vi på en guidad åktur med båt på kanalerna som går omkring stan där vi såg Petite France som är ett jättefint och mysigt ställe och fick mycket historier om stan. b.l.a ett ställe där Mozart hållit många konserter och det stora EU-parlamentet och många andra byggnader.

Resan har varit ganska spännande ibland, smala vägar och en GPS som lurar oss till ställen vi inte tänkt fara till. Då vi lämnade Kraków på väg mot Prag blev det ganska sent så vi fick leta efter en camping på vägen, så vi frågade i en mack och fick tips om Plumlov. Så då litade vi på GPS, alias AC.

Vi körde runt i Plumlov och letade och till slut såg vi ett campingliknande ställe och vi jublade att ja här är det men då ser vi att det är bilder på tanter som kramar en stång med alldeles för lite kläder på sej, så då kör vi vidare och frågar folk var campingen ligger och får nya vägledningar. Då hamnar vi på ett trångt brant ställe där det festas och och spelas musik och väldigt trångt att backa och vända. Sen tillbaka och GPS leder in oss på en smal jättebrant väg med bilar på båda sidor och plötsligt står en kyrka uppe på backen och vägen tar slut.

Men efter mycket bromsande och lamelldoft kommer vi vidare och till slut hittar vi campingen.

En gång gick en ko sakta framför bussen och 2 andra kor som gled upp på sidan och muade för omkörning.

Men det har löst sej till slut och roligt har vi haft

Reflektioner från resan:

-Kisspaus……….

-Straffsömn i oljetråget

-Alperna oj oj dit vill man nån gång

-Var finns en bastu?????

-Prag, vilken otroligt fin stad!

-Auschwizh dit ska alla fara om man har möjlighet.

Ett nödrop :finns det en varm bastu den 18???????