Mats Nilsson, L

Antika missförstånd

Ser att ”förslaget” om att slopa antiken i historieundervisningen på högstadiet fortsätter att ge eko. Nu hävdas det bland annat från en företrädare för Handelshögskolan att ett sådant tilltag skulle medföra en försämrad konkurrenskraft. Och på det hållet borde man ju veta hur det ser ut med elever som kommer till högskolor och universitet med allt annat än bra utgångsläge. Åtminstone förefaller det så.
Tänker i det sammanhanget på en av historiens ondsinta gestalter som kanske hade fått sig en del undervisning under sin skoltid beträffande epoken ifråga, men som drog felaktiga slutsatser av det. Det handlar om Italiens fascistiske diktator Benito Mussolini.
Han såg sig som en arvtagare till Romarriket och gjorde vad han kunde för att, som han såg det, efterlikna imperiet. Både i form av byggnadsverk och erövringar.
Det vore synd att säga att dessa strävanden kröntes med framgångar. Den 2 oktober 1935 invaderade italienska styrkor Abessinien, dagens Etiopien. Trots att detta land inte hade annat än spjut och uråldriga gevär att försvara sig med, gick erövringen trögt och solkades av krigsförbrytelser, bland annat genom att stridsgaser användes. Något som rimmade illa med talet om ”civiliseringskrig”.
Till sist vann italienarna, men kriget hade stått landet dyrt och därför hämmades förberedelserna när andra världskriget några år senare bröt ut. Något nytt Romarrike blev det inte för Mussolini som slutade sina dagar hängandes i en lyktstolpe efter att ha avrättats av partisanerna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.