Jag tror på Wasa Express och Vasabåtarna

Så har kvarkenfärjan Wasa Express drabbats av sina första problem. Det kan vi läsa om idag på vk.se.

Jag vill börja med att säga att jag tycker det är jättetråkigt att färjan ställts in och att detta givetvis väcker farhågor inför framtiden.
Jag skulle vilja säga detta om det nu uppkomna läget.

Den färja som nu trafikerar Umeå-Vasa är en begagnad färja som det av Umeå och Vasa gemensamt ägda rederibolaget nu håller på att rustar upp och som jag anser är ett betydligt bättre fartyg än den gamla RG 1.

Att vi från kommunens sida tvingats gå in och överta ansvaret för färjetrafiken är en olycklig konsekvens av EU inträdet och det borttagande av Taxfree mellan Umeå och Vasa som därigenom uppkom.
Detta har gjort att vår färjetrafik är den enda trafiken mellan Sverige och Finland som inte kan nyttja Taxfree som ett sätt att förbättra lönsamheten på färjelinjen. Och som en konsekvens av detta kom RG lines konkurs i fjol.

Den bedömning som gjorts och som jag står bakom är att trafiken är viktig för Sverige och Finland, Västerbotten och Österbotten och Umeå och Vasa. Därför det något ovanliga beslutet att bilda ett gemensamt färjebolag.

Den färja vi köpt in är ett begagnat fartyg ett fartyg som nu repareras och renoveras och som jag är övertygad om att kommer att fungera utmärkt för uppdraget.
Jag har det allra största förtroende för både styrelsen i färjebolaget och personalen i samma bolag så jag är övertygad om att trafiken kommer att fungera utmärkt! 

Umeå och Vasa har ju som tidigare nämnts jobbat vidare med en EU ansökan för att få stöd för inköp av en ny modern färja som kan lösa våra transoprtbehov på längre sikt, en sådan ansökan förutsätter att Svenska och Finska staten går in med stöd i ett sådant projekt. Här förutsätter jag att den svenska regeringen ställer sig positiv. 

En kommentar

  1. Lars Gidlöf

    Är det lagligt att kommunen satsar pengar i en Finlandsfärja? Tror det är illojal konkurrens mot t ex färjertrafiken mellan Nådendal och Sverige, de transporterar ju mestadels gods de också

    Sen, ,hur tror Ni politiker att Ni kan få EU bidrag, då kan ju samtliga Finlandsfärjor kräva det ju?

    Sen, styrelsen, vad kan de om shipping? Har Wasa Express varit i torrdocka innan köpet?

    Har Ni någon uppgift vd kommunen missat i intäkter då färjan inte funnits,kimmunen ska ju inte handha E 12, det är ju en statsangelägenhet, inget för kommunen?

    Så en sak till, läste att marknadschefen hoppades att de skulle sälja snus ombord, där ser man ju hur Ni egentligen sköter företag, folk som inte vet någonting vill sälja snus på Wasa Express, skrämmande.

    Hoppas du vågar ta in denna kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.