Hur kan Norrbotniabanan göra maximal nytta för Umeå och Sävar

Enligt denna artikel på VK.se så har Trafikverket nu presenterat förslaget till linjesträckning genom/förbi Sävar. Ligger ännu inte uppe på Trafikverkets hemsida men bör väl komma upp snart.

Som VK skriver så har Sävar Såg uttryckt att man vill se en nordlig dragning för industrins skull, vilket Petter Bergner kommenterat.

NBstrackningrubrik

 

 Bild: VK, Trafikverket

För oss i Centerpartiet är detta en mycket viktig fråga, för parallellt med Trafikverkets arbete med järnvägen så håller Umeå kommun på med förslaget till ny översiktsplan för Sävar. Så den fråga jag tycker man måste ställa sig är vilken lokalisering av järnvägen genom Sävar som långsiktigt är bäst för Umeås och Sävars utveckling.
Är det pendling med tåg eller möjligheter för industriverksamhet som är det viktigaste?
Kan man lösa Sävarbornas pendlingsbehov med buss eller är det tåg som är lösningen?
Hur viktigt är det med möjligheterna för Sävar såg och övrig industri med järnvägsanslutning, och är man villig att på något sätt vara med och medfinansiera detta?

Det finns många frågor och jag hoppas många väljer att komma in med sina synpunkter, för det är nu chansen finns att diskutera hur framtiden ser ut sedan ”har tåget gått”.

Vi kommer från Centerpartiet finnas på Sävar marknad kommande och ge besökarna chansen att spika fast den kommande järnvägsstationen.

 

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.