Privatisering av Nydala stoppat! Tillfälligt..

Det var längesen jag var lika arg som idag. Dagens Byggnadsnämnd utgör bara ett ytterligare exempel på att demokratin i Umeå kommun inte fungerar som den ska. Det är en sak att bli nedröstad, det är jag van vid. Men det är en helt annan sak att information undanhålls och att man är på väg att bli lurad utifrån fina formuleringar.

På dagens nämnd fanns det ett ärende på dagordningen som handlade om Nydalaområdet, ett av Umeåbornas viktigaste rekreationsområde. Till en början reagerade jag inte på själva ärendet. Det handlade om att inleda planläggning av östra delen av Nydalasjön med ett område för rekreation och ett område för att möjliggöra bevarandet av de kulturhistoriskt intressanta stugorna. Men efter en ytterligare läsning så börjar jag förstå att något konstigt är på gång. När det gäller rekreationsdelen står det ingenting att detta område ska vara en kommunal offentlig plats tillgänglig för allmänheten. När jag då börjar höra mig för så får jag viss information vid sidan om. Information som inte var tänkt för någon annan än de styrande partiernas högsta företrädares öron.

”Rekreationsområdet” handlar om att ett finskt företag har uppvaktat Umeå kommun och dess kommunalråd från S och M med önskemål om att de vill bygga en anläggning i anslutning till Nydalasjön. Ett företag som VK skrev om under juni månad. Företaget vill såklart ta betalt från allmänheten för att få tillgång till deras tänkta anläggning. Detta skulle innebära en privatisering av ett område vid Nydalasjön för att ett företag ser bra möjligheter att tjäna pengar på det.

Området runt Nydalasjön har av kommunfullmäktige avsatts som ett  park/rekreations/naturområde för Umeåborna. Vilket är ytterst viktigt att försvara. Alla ska ha möjligheter att i närheten av staden ha tillgång till natur och grönområden, utan att behöva öppna plånboken. Anläggningar ska drivas av kommunen eller av stabila föreningar, inte av kapitalintressen! Nydalasjön är en känslig sjö som ligger på gränsen att drabbas av algblomning. En näringslivsetablering där skulle påverka sjöns kvalitet. Området där det privata rekreationsområdet var tänkt att etableras är också det lämpligaste området för en anläggning för att rena sjöns vatten. Något som skulle bli betydligt svårare ifall området privatiserades.

I ärendet inför Byggnadsnämnden fanns ytterst bristfällig information om det jag skriver ovan. Längre ner i texten kan du läsa alla info inför dagens BN som ledamöterna i nämnden fick . Eftersom jag nu råkar att, förutom BN, också sitta i kommunstyrelsens näringslivs- och planeringsutskott, som är ansvariga för översiktsplanerbete och näringslivsetableringar så vet jag att ingen information enligt ovan heller har getts på något utskottsmöte. Den arbetsordning som KF och KS antagit är att utskottet ska få information om kommande etableringar och planeringar som går emot översiktsplanerna. Ett tydligt exempel på hur man frångår demokratiskt fattade spelregler för att försöka driva igenom något man vet att befolkningen inte vill ha. Men det drivs fram för att gynna kapitalintressen.

Som tur är finns det fortfarande personer som vill stoppa högsta hönsens tokiga planer och som ser till att information kommer fram till oss i oppositionen. Det som nu skett påminner mig om för ganska många år sedan före antagandet av den fördjupade översiktsplanen för Nydalaområdet antagits, då ledande företrädare från S och M informellt drev att det skulle byggas en 18-håls golfbana på Östra sidan av Nydalasjön. Golfbaneprojektet stoppades lyckligtvis med gemensamma insatser från företrädare i V och progressiva S-företrädare från de östra stadsdelarna i Umeå. Tror också AP eller deras föregångare var en del av detta breda arbete för att stoppa golfbanan.

De tre viktiga rekreationsområdena: Nydala, Gammlia och området vid Röbäck är en förutsättning för att kunna bygga mer bostäder i Umeå och bygga bort bostadsbristen. Utan dessa området kommer det bli mindre rimligt att förtäta i Umeå med bostäder. Vilket i sin tur får som konsekvens att vi riskerar att få en stadsutbredning, vilket försämrar hållbarheten både miljömässigt och socialt.

Beslutet i Byggnadsnämnden blev att inte inleda planläggningen, vilket framgår i kommunens eget pressmeddelande här. Men faran är inte över än. Både på sammanträdet, och i kommunens pressmeddelande så framkommer det att det finns politiker som kan tänka sig att ett företag får etablera sig inom rekreationsområdet för Nydala, fast längre från sjön, som jag tolkar det. Det innebär att det behövs att vanligt folk säger ifrån och inte accepterar detta, samtidigt som vi som sitter på parlamentariska uppdrag arbetar emot förslaget.

Citat från pressmeddelandet:

”En sådan här anläggning behöver inte ligga nära vatten, utan den kan lika gärna etableras på annan plats. Vi vill skydda strandremsan runt Nydalasjön.”

Min tolkning av detta, tillsammans med information före och under sammanträdet är att företrädare från de styrande partierna kan tänka sig släppa in kapitalintressen att etablera sig inom Nydalas natur och rekreationsområde. Om de hade menat att en annan placering, som inte skulle vara i närheten av Nydalaområde så skulle de ha uttryckt det även i pressmeddelande.

Jag hoppas jag har fel, men jag tycker det enda ärliga är att S och M öppet till medborgarna inför valet ska berätta om de tänker tillåta detta eller inte. Får (v)år del är vi kristallklara: Nydala ska vara till för alla Umeåbor, inga kapitalintressen i vårt rekreationsområde!

 

Utifrån detta blogginlägg har jag inatt skickat in tre separata enkla frågor till kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg, Socialdemokraterna. Frågor som är viktiga att vi får svar på. Kommer imorgon torsdag att ordna med ordentlig länkning inkl. layoutning av dessa frågor, men redan nu finns texten i frågorna längst ner i detta blogginlägg.

Den första enkla frågan handlar om : S tänker privatisera Nydala?

Den andra andra frågan handlar om tillvägagångssättet är demokratiskt: Varför informerades inte KSNP om planerna att privatisera Nydala?

Den tredje enkla frågan handlar om: Vem som gav kommunens mark och exploateringsavdelning i uppdrag att ansöka om planläggning för att möjliggöra en privatisering av Nydala?

 

Finns många fler frågor att ställa; Exempelvis hur detta kommer påverka miljön i sjön, om detta innebär att S vill skriva om/riva upp FÖP:n för Nydala, gäller den överenskommelse som S, V och AP hade om FÖP:n för Nydala, mm. Men har redan arbetat från 0750 i morse och nu är klockan ca 0120.

Nästa sammanträde med kommunfullmäktige är på måndag den 27 augusti, då svar på enkla frågor kan ges och redan nu kan man se delar av handlingarna. Detta fullmäktigemöte har många frågor och det finns tyvärr stor risk att mina viktiga frågor inte kommer att hinna behandlas. Men hoppas att socialdemokraterna i Umeå ändå svarar på min viktigaste fråga, till väljarna innan valet: Tänker S tillåta privatiseringar av Nydalaområdet?

 

 

 

 

 

 del 3

 

 

del 2

 

 

del 1

 

 

del 4

 

Urklipp ur den fördjupade översiktsplanen om rekreationsområde, s 12

Hela FÖP:n han du läsa här:

3.2 Rekreationsområde. Nydalas roll för Umeås övergripande grönstruktur Nydalaområdet är en viktig del i Umeås övergripande grönstruktur. Förutom höga sociala värden som ett vidsträckt stadsnära rekreations- och friluftsområde, ingår området även i ett nätverk av gröna ekologiska korridorer kring Umeå. Gröna ekologiska korridorer är av betydelse utifrån ett ekologiskt landskapsperspektiv men har även rekreationsvärden. Korridoren kan ses som del av en grön infrastruktur som underlättar spridning av biologiska arter mellan naturmiljöer och underlättar tillgängligheten för människor till naturen i och utanför staden. Viktiga gröna korridorer som leder till Nydalaområdet är till exempel stråket från universitetsområdet via Noret till Nydala och från Carlshöjd/Carlshem via Tomtebo till Nydalasjön. På östra sidan Nydalasjön sträcker sig en ekologisk skogsmarkskorridor från E4 ner till Grössjön. Korridoren har stor betydelse för att sammanlänka skyddsvärda naturmiljöer och skapa möjligheter för spännande naturobservationer av djurarter som förflyttar sig längs korridoren.”

 

Urklipp ur den fördjupade översiktsplanen om Nydalasjöns vattenkvalitet, sida 13

För att Nydalasjön ska behålla sina värden för rekreation och friluftsliv är det viktigt att sjön bibehåller en hög vattenkvalitet. Nydalasjön och omgivande tillrinningsområde är mycket känsliga för en ökad näringstillförsel. I en studie som handlade om näringsbalansen i Nydalasjön, beräknades en maximal utsläppsmängd för fosfor som inte riskerar att sjöns vatten blir för näringsrik med en påtaglig risk för algblomningar som följd, se Kartläggning och utvärdering av närsaltstillflöde till Nydalasjön, utförd av WSP 2006). Studien visar att den maximala tillåtna fosforbelastningen med 80–85 kg fosfor per år redan är uppnådd. Med fortsatt ökad fosfortillförsel riskerar sjön att ändra karaktär från måttligt näringsrik till näringsrik som kan leda till algblomning och äventyra sjöns lämplighet som badvatten och för rekreation. Den största belastningen av närsalter sker från campingverksamhet och sportfält. Avlopp från stugorna runt sjön och andra aktiviteter inom sjöns avrinningsområde som till exempel gödsling av sportfälten ges tydliga riktlinjer för att inte riskera en försämring av vattenkvalitén. Om det tillkommer verksamheter inom avrinningsområdet som riskerar att öka fosfortillförseln, måste nuvarande utsläpp av fosfor minska i motsvarande grad.

 

 

 

 

 

 

 

 

Umeå kommuns pressmeddelande

Ingen höghöjdsbana vid Nydala

Umeå kommun – 2018-08-22 17:24 CEST

 

Den planerade höghöjdsbanan föreslogs ligga inom strandskyddat område.

Byggnadsnämnden kommer inte att inleda planläggning av höghöjdsbana vid Nydalasjön. Nämnden anser att platsen inte är lämplig.

Ansökan gällde att skapa planmässiga förutsättningar för naturnära aktiviteter och rekreation i anslutning till Nydalabadet. Planen skulle också möjliggöra bevarandet av kulturhistoriskt intressanta stugor i enlighet med intentionerna i översiktsplan, fördjupningen för Nydala. Planen skulle också säkerställa allmänhetens tillgänglighet till strandområdet.

En enig byggnadsnämnd avslog ansökan.

– Nästan två tredjedelar av planen ligger inom strandskyddsområdet, säger Mikael Berglund (S), ordförande i byggnadsnämnden. En sådan här anläggning behöver inte ligga nära vatten, utan den kan lika gärna etableras på annan plats. Vi vill skydda strandremsan runt Nydalasjön.

Kontakt

Mikael Berglund (S)

ordförande

byggnadsnämnden

070-559 71 84

[email protected]

Ulrik Berg (M)

vice ordförande

byggnadsnämnden

070-679 75 03

[email protected]

Alireza Mosahafi (MP)

2:e vice ordförande

byggnadsnämnden

070-678 82 87

[email protected]

 

 

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Dela på sociala medier

 

Från Umeå kommuns hemsida

 

Kommunstyrelsens
näringslivs- och planeringsutskott

Uppgifter och befogenheter

Näringslivs- och planerings utskottet är kommunstyrelsens organ för

  • strategisk omvärldsbevakning av näringslivsfrågor och samhällsbyggnadsfrågor
  • främjande av en gynnsam utvecklingsmiljö för näringslivet i Umeå genom aktiv extern marknadsföring av kommunen och dess resurser
  • samordning av näringspolitiskt riktade insatser genom kommunens egna eller närstående organ
  • motiverande och stödjande av utvecklingsprojekt i samverkan med näringslivet universiteten och andra aktörer
  • strategisk omvärldsbevakning av internationell/nationell samverkan, EU, högre utbildning och forskning
  • samverkan med högre utbildning och forskning som syftar till strategisk tillväxt och utveckling i näringslivet samt utveckling av strategiska branscher
  • strategiskt samarbete med universiteten och näringslivet för kommersialisering av forskning
  • utvecklingsplanering inom samhällsbyggnadsområdet för socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbar utveckling, bland annat fysisk planering, mark och bostäder; näringsliv och arbetsmarknad; trafik och samfärdsel; natur, miljö och energi; utbildning; social välfärd, kultur, fritid och rekreation samt Umeås regionala roll
  • mål och riktlinjer för bebyggelseplanering, trafikplanering och övrig fysisk planering
  • upprätta förslag till översiktsplan/utvecklingsplan
  • utfärda särskilda riktlinjer och planeringsförutsättningar som underlag för detaljplanearbete, programarbete och övrig planering samt riktlinjer för markpolitiken
  • ta initiativ till planläggning enligt byggnadslagstiftningen.

Näringslivs- och planeringsutskottet beslutar i följande ärenden,
med undantag för vad som delegerats till annan att besluta om:

  • näringslivsfrämjande marknadsföring och utvecklingsprojekt i samverkan med näringslivet, universitet och andra näringslivsfrämjande parter
  • utvecklingsprojekt som syftar till internationell marknadsutvidgning för näringslivet
  • utvecklingsprojekt inom områdena högre utbildning och forskning
  • upprättande och avslutande av samverkansavtal, avsiktsförklaringar för samverkan med högre utbildning och forskning
  • utvecklingsprojekt och samverkansavtal inom områdena utbildning och forskning kopplat till näringslivsutveckling och samhällsbyggnadsområdet
  • yttranden över fastighetsplaner och över detaljplaneförslag
  • yttrande om en detaljplan ska anses vara av principiell art/större vikt eller om den kan antas av byggnadsnämnden med stöd av delegation.
  • godkänna exploateringsavtal för detaljplaner som antas av byggnadsnämnden
  • markanvisning för kommande exploatering
  • utse förtroendevalda inom utskottet att delta i utbildning, konferenser, studieresor med mera.

 

 

 

 

Enkel fråga till Hans Lindberg(S) kommunstyrelsens ordförande

Tänker S privatisera Nydala?

På byggnadsnämnden den 22 augusti 2018 fanns ett ärende om planbesked för Nydala på dagordningen (Ärendet: 273/18 Planbesked för Nydala 1_51mfl – inleda planläggning ) . I ärendehandlingarna handlade det om ”att skapa planmässiga förutsättningar för rekreation…”

Inför och under sammanträdet fick jag vetskap om att planläggningen av ett ”rekreationsområde” egentligen handlar om att ett finskt företag ville etablera en höghöjdsbana vid Nydalasjön. Det innebär att släppa in ett privat företag inom rekreationsområdet, vilket inte framgick i nämnds handlingarna.

Den fördjupade översiktsplanen för Nydalaområdet föreskriver att området rund sjön ska vara ett park och rekreationsområde för Umeåborna, inte ett etableringsområde för privata företag. Antagandet av den fördjupade översiktsplanen var också en överenskommelse mellan S, V om att skydda Nydalaområdet från privata intressen och säkerställa allmänhetens tillgänglighet till området.

I förordet till den fördjupade står det: ” Nydala är ett viktigt rekreationsområde för Umeå och för en växande befolkning. Planområdets huvudändamål är rekreation och friluftsliv. Översiktsplanen främsta mål är att Nydala ska bidra till en hållbar utveckling för Nydalaområdet och för hela Umeå.”

 

Fråga:

–          Tänker du och Socialdemokraterna tillåta att ett privat företag etablerar sig vid Nydalasjön, inom det område som i den fördjupade översiktsplanen är avsatt som park             och rekreationsområde för Umeåborna?

 

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

 

Enkel fråga till Hans Lindberg(S) kommunstyrelsens ordförande

Varför informerades inte KNSP om planerna att privatisera Nydala?

Det har framkommit att ett finskt företag vill etablera sig vid Nydalasjön. Ingen information om denna företagsetablering har getts till kommunstyrelsens näringslivs- och planeringsutskott(KSNP), det organ i kommunen som ansvarar för näringslivsetableringar och kommunens översiktliga planering.

Det har dock framkommit att Umeås kommunalråd redan i vintras informerades om det finska företagets intresse att etablera sig. Information som det är rimligt att hela KSNP får, men inte fått. Ett sådant tillvägagångssätt har tydliga demokratiska brister från de styrande partierna.

 

Fråga:

–          Varför informerades inte kommunstyrelsens näringslivs- och planeringsutskott om planerna på att tillåta ett privat företag att etablera sig vid Nydalasjön och tycker du              att detta tillvägagångsätt demokratiskt är förenligt med fullmäktiges och kommunstyrelsens delegation och uppdrag/lämnade befogenheter till KSNP?

 

 

 

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

 

Enkel fråga till Hans Lindberg(S) kommunstyrelsens ordförande

Vem gav Mark och exploatering i uppdrag att ansöka om plan för att möjliggöra privatisering av Nydala?

Umeå kommuns mark och exploateringsavdelning (MEX), har skickat in en ansökan till Byggnadsnämnden om att påbörja planläggning av ett område vid Nydalasjön. Ärendet: 273/18 Planbesked för Nydala 1_51mfl – inleda planläggning. Ärendet har inte gått via KS näringslivs- och planeringsutskott, som är den politiska organet som är ansvariga för MEX.

Ansökan gällde att starta planläggning av ett område vid Nydalasjön som enligt kommunens fördjupade översiktsplan för Nydala (FÖP Nydala)är avsatt som parkmark. I FÖP Nydala står det:

”Nydalaområdet är en viktig del i Umeås övergripande grönstruktur. Förutom höga sociala värden som ett vidsträckt stadsnära rekreations- och friluftsområde, ingår området även i ett nätverk av gröna ekologiska korridorer kring Umeå. Gröna ekologiska korridorer är av betydelse utifrån ett ekologiskt landskapsperspektiv men har även rekreationsvärden. Korridoren kan ses som del av en grön infrastruktur som underlättar spridning av biologiska arter mellan naturmiljöer och underlättar tillgängligheten för människor till naturen i och utanför staden. Viktiga gröna korridorer som leder till Nydalaområdet är till exempel stråket från universitetsområdet via Noret till Nydala och från Carlshöjd/Carlshem via Tomtebo till Nydalasjön. På östra sidan Nydalasjön sträcker sig en ekologisk skogsmarkskorridor från E4 ner till Grössjön. Korridoren har stor betydelse för att sammanlänka skyddsvärda naturmiljöer och skapa möjligheter för spännande naturobservationer av djurarter som förflyttar sig längs korridoren.”

I kombination med det ansökta området är avsatt som parkmark, ingår området också i strandskyddsområdet för Nydalasjön. Min och Vänsterpartiets tolkning att denna ansökan inte är förenlig med den antagna FÖP Nydala.

Om kommunens egna ansökan bryter emot en FÖP måste beslutet att ansöka om planläggning tas av Närings- och planeringsutskottet.

 

Fråga:

–          Varför togs inte beslutet om att ansökan om planläggning av området av kommunstyrelsens näringslivs och planeringsutskott och vem gav Mark och exploatering i                 uppdrag att ansöka om plan för att möjliggöra privatisering av Nydala?