Krånglar tågen?

SJ har stora problem, det har knappast kunnat undgå någon. Förra veckan gjorde jag en resa som i normala fall tar 12 timmar men denna gång tog den närmare 14 timmar, nu är jag inte ensam och unik som råkat ut för detta och fler kommer antagligen att få uppleva förseningar och strul för kaoset verkar bara fortsätta. 

En befogad fråga man ställer sig är:

Tar regeringen sitt ansvar?

Rapport har sökt näringsminister Maud Olofsson som haft ansvaret för SJ, men hon hänvisar frågan till finansmarknadsminister Peter Norman. Han i sin tur hänvisar frågan till infrastrukturministern. Infrastrukturministern Åsa Torstensson som ansvarat för spåren har avgått. Och nuvarande infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd, hon hänvisar frågan tillbaka till Peter Norman.

Moment 22, Vem sitter inne på svaren?

Trovärdigheten får sig även en törn när regeringen vägrar skjuta till pengar till underhåll trots att Sverige ett av de länder i Europa som investerar minst i underhåll per spårkilometer.

Dessutom minskar man anlagen till järnvägsinvesteringar med 65% i sin budgetSJ har sedan 2004 generat 4 miljarder till staten i vinst. Men medan regeringen fokuserar på lönsamhet, utdelningar och privatisering av järnväg så har antalet inställda tåg fördubblats.

Med de vinster som genereras är det inte då på sin plats att det satsades några kronor, av betydelse?

 

/ Mattsson

 

 

Bloggar; Kaj Raving, Svensson,  Alliansfritt

Etiketter: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>