Nya bud, dieselskatten höjs efter årsskiftet

 Så lät det då:

 Höjd bensinskatt med 49 öre litern – om det blir maktskifte i höst. – Det här kommer att kosta tusentals jobb, säger finansminister Anders Borg.”

 Och så här gick debatten:

”Vänsterpartiernas förslag till bensinskattehöjning innebär ett hårt slag mot stora delar av Sverige och svensk ekonomi. […] Bensinskatten slår också hårdare mot människor med mindre marginaler. Särskilt drabbas människor i glesbygd, barnfamiljer och pensionärer. Pensionärer får heller inte del av eventuella förändringar av reseavdraget. Företagare som är i behov av bilen tillhör också de som drabbas extra hårt.”

Notera att det gällde bara bensin – inte diesel.


I valrörelsen deklarerade alliansens fyra partiledare tydligt var man stod:

”Alliansen har nu enats om ett tydligt löfte till väljarna inför valet 2010: Vi höjer inte bensinskatten under kommande mandatperiod. Det innebär att inga tillkommande aktiva bensinskattehöjningar kommer att genomföras.”

Enligt Riksdagens Utredningstjänst (RUT)(Dnr 2010:1657) kommer en inte oansenlig höjning av dieselskatten träda i kraft efter årsskiftet:

”Förslaget var att höja energiskatten med 20 öre den 1 januari 2011 och en andra höjning med 20 öre den 1 januari 2013. I konsumentledet motsvarar det 25 resp. 50 öre eftersom mervärdesskatt utgår. Nämnas kan att förslaget växlas delvis mot en lägre fordonsskatt för diesel­drivna bilar.”

Vad alliansen inte berättade när de reste land och rike runt och försäkrade väljarna om oförändrade bilbränsleskatter var att beslutet om höjd dieselskatt redan var fattat – det klubbades i riksdagen för ett år sedan vilket innebar att alliansen hela tiden visste att höjningen var på väg…

 Frågan är om detta förmedlades tydligt nog till väljarna?

 /Mattsson

Bloggat; Röda bergetErik Fransson Leines Blogg

 

 

 

 

 

Etiketter: , , , ,

4 kommentarer

  1. Ankan

    Så var det med det! Det är ju sjukt-snacka om att mörka. Hur drabbar detta Norrland med våra långa transporter och dåliga kollektivtrafik.

  2. Niclas Rågefjord

    Nog trodde jag att reportrarna var mer pålästa att man får svar som man ställer frågan. Dom skulle ha frågat om bränsleskatten skulle höjas och inte bara fråga om BENSINskatten skulle höjas. Ja mer än en som gjort fel i denna fråga. Surt som bara den ändå att den ska höjas. Tror att tanken med detta är enligt ”cheferna” att det ska kosta lika mycket i kronor/mil att åka bensin/diesel därför höjs skatten på dieselbränslen då en diesel drar ”inte oansenlig” mindre bränsle än en bensinbil. Men bara min personliga åsikt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.