Tågstopp Tvärålund

Socialdemokraterna i Vindelns kommun har under våren arbetat för ett tågstopp i Tvärålund genom insändare, personliga kontakter och möten.

I veckan höll Socialdemokraterna lokalt ett möte med landstinget i Västerbotten där de förklarade att de ställer sig positiva till saken.

Från operatören Norrtåg och kommunen kommer också positiva signaler.

Vi har i nästa steg ställt frågor till Trafikverket för att få deras syn på saken.

Ett tågstopp ersätter inte busstrafiken fullt ut i området, men är en klar fördel när bygden ska utvecklas och för att tågtrafiken ska kunna få ekonomisk bärkraft.
 

 


Brev till Trafikverket

I måndags var det nypremiär för regionaltrafik med tåg mellan Lycksele och Umeå i Västerbotten. En mycket lyckad premiär, om än med möjliga förbättringsmöjligheter kring samordning och information enligt oss som åkte med.

I dagsläget stannar tåget för av- och påstigning i Hällnäs och Vindeln på den aktuella sträckan, men i vår kommun har även intresset från Tvärålund varit stort att få ett tågstopp. Byn har lagt ned ett imponerande arbete med att utreda förutsättningarna för att tåget ska stanna där och den lokala arbetsgruppen gör bedömningen att man skulle kunna fylla en tredjedel av tågets 100 platser företrädesvis med pendlare. Vinsten för Tvärålund skulle naturligtvis vara stor, men även för Vindelns kommun och regionen som skulle kunna bli ett ännu bättre exempel på det hållbara resandet!

Efter kontakter med landstinget i Västerbotten vet vi att de kommer att ställa sig positivt till att ett tågstopp i Tvärålund blir verklighet. Operatören Norrtåg är också positiva och kan vi på det lokala planet bara hitta en lösning för att bygga en perrong, efter den som Banverket tog bort för några år sedan, så ser vi inga hinder för att tåget skulle kunna börja stanna även i Tvärålund.

Det avgörande beslutet har vi då förstått ligger på Trafikverket och vi undrar därför hur Trafikverket ställer sig till detta. Hur bedömer ni att en fortsatt process kan se ut om alla parter är positiva och hur lång tid bedömer ni att det krävs innan ett tågstopp i så fall kan bli verklighet.

/Socialdemokraterna i Vindeln

/ Mattsson

Etiketter: , , ,

9 kommentarer

  1. Grannkommunen

    Bra jobbat Socialdemokrater! Vindelns kommun är ett politiskt grönblått ställe på kartan med ett Västerbotten till stora delar rött. Det är dax för ett rött styre i er kommun. Vem lyssnar på ert borgerliga kommunalråd när det är landstinget som äger besluten och är sossestyrt. Vakna Vindelbor, inga fler år med borgarna efter 2014!

  2. Bybo

    Kanon att ni engagerar er i frågan, detta är som sagt en jätteviktigt fråga för oss i byn. Blir detta verklighet så är det bra för hela kommunen och inte bara Tvärålund. Det stärker kommunen som en attraktiv pendlingsort
    /Tack för engagemanget, vi håller tummarna

  3. Kerstin Lindberg

    Det är många med mej boende efter väg E12 från Lillsele – Tvärålund som har skrivit under 1 års tid för att få ha kvar morgonturen till Umeå. Denna tur är det enda alternativet för oss att komma till Umeå. Ett tågstopp i Tvärålund skulle förstöra våra chanser att ha kvar bussen, då kommunens pengar skulle gå till detta. Jag skulle vilja se den statistik som tåggruppen har gjort – och vilka av de positiva tänker åka tåget dagligen?? Idag åkar ca 10-14 personer buss från Tvärålund, enligt din skrivelse skulle ca 20 personer till åka kollektivt – var arbetar dessa?Vindelnborna har fått två alternativ; buss el tåg. Boende efter E12 har inget. Har nu hört att en buss från Granö till Vännäs skall köras under hösten – därefter ett frågetecken. Från 2012 får jag pga tåget en längre resväg på 4 mil enkel väg, då jag har mitt arbete på Umedalen. Mitt tips att ni jobbar för hela kommunen och inte enbart för Tvärålunds by!

  4. Mikael Sundling

    Kerstin! Visst är det tråkigt att bussarna dras in, men faktum är att tåget kommer att underlätta för många fler än bara Tvärålundsbor. Nu stannar tåget redan på ett antal ställen. Är det fel att stanna på ytterligare ett ställe, där det finns folk som vill andvända tåget!? Tycker vi ska sopa den klassiska byapolitiken under mattan och se möjligheterna som tåget faktiskt kan ge hela ådalen. Att ni som bor efter ån och ej har järnväg runt knuten kommer att se skillnader det förstår alla, men förändringar måste inte alltid vara negativt. Detta är min bestämda uppfattning, trots att jag är sån där ”Tvärålundsbo”.

  5. Kerstin Lindberg

    Svar till Mikael!
    Hur kan tågstopp i Tvärålund gynna hela Ådalen? Tågstopp i Tvärålund och hört om ev tågstopp i Tväråbäck – vilken tid är då tåget i Umeå? Som information kan jag meddela att denna vecka har bussen Umeå-Lycksele varit före tåget vid NUS trots endast tågstopp i Hällnäs och Vindeln! Jag har aldrig tänkt tanken byapolitik. Det enda jag vill är att ni som politiker hjälper till med att även vi boende efter Europavägen skall få förbindelser till Umeå.

  6. Mathias Haglund (S)

    Hej Kerstin! Ja det är beklagligt att det blir så här med morgonturerna. Det är nog få frågor som det lobbats så mycket med från Vindeln som för att rädda de aktuella bussturerna längs E12:an. Jag skulle inte vilja ställa ett tågstopp i Tvärålund mot busstrafiken. Tågtrafikens renässans har ju att göra med Botniabanans tillkomst och den ökade medvetenheten om att vi måste ha nya lösningar inom transportsektorn både när det gäller person- och godsbefordran. Tågen är framtiden men de kommer naturligtvis inte att kunna ersätta bussar i alla lägen, absolut inte. När det gäller den ersättningsbuss Granö-Vännäs som kommunen kommer att betala för under hösten så har kommunen inte budgeterat för detta och det gör naturligtvis ett obehagligt hål i kommunkassan i år. I dagsläget så är inget bestämt om 2012, men man kan säga att det inte finns några pengar att ta från busstrafiken eftersom vi aldrig har budgeterat med någon sådan kostnad. Den indragna morgonturen har ju betalats av landstinget. Om du vill titta på underlaget till tåggruppens arbete så får du säkert göra det om du tar kontakt med dem. De måste ju få ha kontroll över hur deras arbete sprids. Ett mycket ingående jobb har de gjort i alla fall. Vi inom s fortsätter att jobba för hela Vindelns kommun. Jag har i dagarna skrivit till Trafikverket, Länsstyrelsen och Länstrafiken när det gäller vägar och kollektivtrafik runt om i Vindelns kommun. Om vi jobbar organiserat tillsammans med positiva förtecken mot bra mål så tror jag vi har bättre chans att få igenom det vi tror på.

  7. Mikael Sundling

    Kerstin! Hela ådalen gynnas om vi får snabba kommunikationer med Umeå och Lycksele. Hela kommunen ska leva. Men det ser olika ut i olika delar. Där det finns förutsättningar för tågtrafik hoppas vi att stopp sker. Där inte en räls finns, ska vi som styr kommunen se till att det löser sig för de boende där på bästa sätt.

  8. Jonte

    Sossarna i Vindeln jobbar på bred front för att förbättra Vindelns kommuns samhällsunderbyggnad.
    Hedersamt (S)!

Lämna ett svar till Mathias Haglund (S) Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.