Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Bildoktorn blir utan jobb

Kommer du ihåg bildoktorn Bosse? Han som kunde lukta och lyssna sig fram till vilket fel det var på en bil. Han var med i tv men jag hörde honom också på radio där han fick lyssna på ljud från olika bilar och han kunde bara utifrån det berätta vad som behövde lagas.

Det blir tufft med jobb för bildoktorn Bosse i framtiden om han inte vidareutbildar sig i datorteknik. Jag märker det i en fråga som han får i Aftonbladets motorspalt.

Mannen med en Peugeot frågar vad han ska göra när märkesverkstaden inte kan komma i kontakt med datorn i bilen för att köra sina kontroller. Bildoktor Bosses svar blir kortfattat och nästan lite resignerat: "Om verkstaden inte kan komma i kontakt med datorn så ligger felet antagligen i datorn – bara byt – antingen dator eller bil."

Datorn snart viktigare än skiftnyckel
Datorn blir allt mer viktig för bilverkstaden upptäcker jag när jag med lite panik i blicken styr in mot kundmottagningen eftersom motorlampan på instrumentbrädan bårjat lysa. Jag anar att det är en varningslampa, symbolen ser ut som en motor, och jag tänker mig att en bilmekaniker måste nu dyka ner i motorrummet för att inspektera vad som gått fel.

Men inte alls dyker det ner någon mekaniker under min huv. Istället kommer verkmästaren ut med en liten väska som han har en bärbar dator i. Nästan som en datortekniker börjar han leta efter ett diagnosuttag i min bil. Han visar mig var det sitter, jag har aldrig sett det förut, det sitter precis under rattstången.

Ställer diagnos på motorn
Så ställer han en diagnos på motorn genom att låta den bärbara datorn dator kommunicera med datorn i min bil. Jag får titta på skärmen till verkmästarens dator och med fingret pekar han på raden där det står att katalysatorn inte fungerar bra. Han visar sig mig också hur han på skärmen kan se historiken kring motorn. Han ser när andra mekaniker varit inne och också kollat katalysatorn och han berättar för mig vad de gjort.

Allt i min nya bil styrs av bilens dator. Datorn styr hur mycket bensin som ska sprutas in, hur mycket luft som ska blandas med bensinen, när tändstiften ska tändas, att avgasreningen fungerar på bästa sätt. 

Det verkar som att det snart bara är lufttrycket i däcken som inte styrs av bilens dator.

Och om Bosse bildoktor inte skaffar dator så får han nöja sig med att kolla däcken på min bil.

Etiketter: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.