Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Prostitution på nätet

Prostituerade får hjälp av sina kunder med marknadsföring och reklam på internet. En ekonomisk informell situation uppstår där kunden och den prostituerade tillsammans blir marknadsförare. På så sätt blir positiva omdömen från kunden viktig, ju fler positiva omdömen desto fler nya kunder kan säljaren få.

Prostitutionens villkor på nätet har undersökts av forskarna Luis Roche och Petter Holme vid Umeå universitet tillsammans med Fredrik Liljeros, Stockholms universitet.

Läs mer om deras studie kring prostitution och sociala medier.

De har följt brasilianska sociala nätverk kring prostitution och ser att det i dessa nätverk uppstår en särskild form av informationsspridning när kunderna hjälper till med marknadsföring genom att tipsa om och kommentera sina sexköp.

Under senaste åren har sociala medier diskuterats som en marknadsföringskanal för företag och affärsverksamhet. Det är därför intressant att följa denna forskning som vänder på några stenar inom de lite mer mörklagda ekonomiska områdena.

Forskarnas resultat pekar mot den stora betydelse som kunderna kan få i marknadsföring. Ibland brukar man kalla det viral marknadsföring och då mena att den som gillar en tjänst eller en produkt gärna självmant tipsar vidare om den till andra. 

Verkar som att viral marknadsföring numera är en viktig del också inom de prostituerades värld.

Etiketter: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>