Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Bloggarna guldgruva för VK

Västerbottens Kuriren har över 800 000 nätbesökare i veckan och aktiviteten bland besökarna är stor. Under 2009 fick man in 150 000 artikelkommentarer på nätet.

Aktiviteten syns också på de dryga hundratalet bloggar som finns på vk.se. Bloggsajten är en av de delar på vk.se som växer snabbast. Enligt Ingvar Näslund, publisher på VK, står bloggarna för 10 procent av trafiken till vk.se och den ökar hela tiden. Inte minst är intresset stort för politikerbloggarna där alla ledande politiker i regionen numera deltar. Här finns en guldgruva att ösa ur för VK för att få in nyhetstips och åsikter från regionen.

Ny tekniklösningar prövas hela tiden. Mobilapplikation till iPhone, läsplattor som iPad, geo-taggade artiklar som gör att man kan hitta igen nyheterna på en karta, och webb-tv som kanske växer ut till en egen tv-kanal.

Det är mycket intressant att följa hur man på detta sätt söker nya vägar för att möta sina kunder, läsarna. Och samtidigt finner sätt för att aktivera kunderna så att de kan bidra med och deltaga i nyhetsproduktion och debatt.

Inte minst märks det i dessa dagar när Björklöven gått i konkurs. Genom VK-sajten får mängder av Lövenintresserade möjlighet att dela med sig av sina tankar om hockeylagets framtid i Umeå.

Andra företag i regionen skulle kunna ta lärdom av VK när det handlar om att öppna upp sig för internet. Här finns stora möjigheter att aktivera kunder och få en direkt kommunikation in till företaget.

Läs mer om VK:s satsning på Infotech Umeå

Etiketter: ,

2 kommentarer

Lämna ett svar till Maria Lundmark Hällsten Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.