Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Betala för studentbilderna?

Hur många sidor tittar du på när du besöker en webbplats? Startsidan? Och sedan någon till? Kanske tre, möjligen fyra. Sedan surfar de flesta vidare till nästa webbplats.

Men det gäller inte när Västerbottens Kuriren lägger ut sina bilder från studentbalen i Umeå. Mellan 23.00 till 24.00 den 3 juni tittade besökarna på 116 sidor i genomsnitt eftersom man vill gå igenom så många foton som möjligt av de stiliga unga paren i sina festkläder.

Med ett sådant intresse för studentbilderna kan man gå vidare och fundera på vad besökarna skulle vilja göra mer kring bilder. VK har tänkt på detta och lagt in en funktion som gör det enkelt att direkt från fotografiet på sajten beställa en papperskopia av bilden. Det kan ses både som en service till läsarna och ett sätt att utveckla finansiering i samband med en fotofirma som partner.

Skulle man kunna tänka sig fler sådan extra funktioner i samband med studentbilderna?
Skriva kommentarer i samband med bilderna? Skicka bilder vidare med mejlfunktion? Det är absolut möjligt, men kanske inget som besökarna skulle vara intresserade av att betala för.

Västerbottens Kuriren filmade även när alla studenter kom till balen och sände live på nätet. Filmen finns nu att titta på i efterhand.  Vad skulle vi besökare kunna tänka oss att betala för kring en sådan film?

Att tänka vidare kring alternativ finanisering som inte behöver innebära prenumeration är viktigt för dagstidningarna när de ger sig ut på nätet. Vad är vi besökare villiga att betala för när det gäller studentbilderna? Och vad vill vi som läser kulturartiklarna på nätet betala för? En ljudbok av den bok som recenseras? En filmhyra av filmen man skriver om? Vill vi betala för sporten? För nyheterna? För familjesidornas uppdatering kring födelsedagar, bröllop och dödsfall? 

Är det kringtjänster utifrån innehållet i dagstidningen på nätet som vi skulle kunna tänka oss att betala för? Här gäller det för VK och andra aktörer på nätet att våga tänka fantasifullt och pröva sig fram med olika affärsmodeller för nätets innehåll.

Eller kanske är det någon annan än vi besökare som ska betala för kalaset? Kanske ser vi framför oss en tid av samarbeten då dagstidninganar hittar kommersiella partners som kan tänka sig betala för att extra funktioner ska ligga ute på nätet i samband med tidningens artiklar och innehåll?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.