Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Törs vi lita på internet?

Ibland hör vi folk säga att det som läggs upp på internet ligger kvar där för evigt. Det brukar skapa oro och varningens finger höjs för att vi måste tänka igenom vilka bilder och texter vi lägger upp så inte framtida arbetsgivare eller svärföräldrar råkar hitta dem.

Men tänk om materialet som vi lägger upp INTE ligger kvar för evigt. Tänk om det plötsligt en dag har försvunnit. Det är en mycket större fara och skulle ställa många inför mycket stora problem.

Detta är precis vad som hänt de senaste dagarna när mikrobloggen Twitter delvis kollapsat och tusentals twitteranvändare upptäckt att deras gamla inlägg plötsligt försvunnit och när inläggen har kommit tillbaka verkar somliga få dem i felaktig kronologisk ordning.

Allt fler tjänster och funktioner som vi använder i våra datorer läggs idag upp på internet, i det som brukar kallas molnet eller the cloud. Molnet kan vara Twitter eller det kan vara en mailtjänst som Gmail vilket gör att du inte längre har din epost i din dator utan låter den ligga upp på Googles servrar. Det kan vara en din kalender, din träningsdagbok eller ditt fotoalbum som får ligga uppe på internet istället för att du har det i din dator.

I framtiden kommer molnet förmodligen också innebära att du inte längre har något ordbehandlingsprogram i din dator – du kopplar då helt enkelt upp dig till programmet hos någon leverantör.

Det kan vara din budget, dina ekonomiska kalkyler, ditt kundregister – allt sådant som skulle kunna skada ditt företag oerhört om det plötsligt en dag försvinner som nu inläggen på Twitter har försvunnit.

Twitters problem väcker frågan om vad som kan hända om en leverantör av molntjänster inte klarar av att sköta sina åtaganden. Twitter är inte något affärskritiskt system för de flesta, utan framför allt ett sätt att hålla uppe relationer, knyta kontakter och skapa nätverk. Därför rycker de flesta på axlarna och suckar och tänker att det ordnar väl upp sig så småningom.

Men nästa gång kan det vara mer allvarliga affärskritisk information som drabbas. Hur ska vi hantera denna framtidsmardröm? Kan vi verkligen lita på att leverantörerna av molntjänster sköter sina uppdrag. Kan vi lita på att allt som läggs upp nätet verkligen stannar där?
 

Etiketter: ,

En kommentar

  1. Fritjof Andersson

    Klart intressant tanke… Delar av det bör ju kunna lösas med hårda avtal med tydliga viten vid för långa avbrott, men för många sådana viten skulle snabbt kunna dränera hela likviditeten hos leverantören och göra att de köpande företagen får lösa sina problem bäst de kan själva.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.