Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Bloggarna som förändrar Sverige

Facebook, bloggar, sms, msn, Twitter och andra sociala medier har förändrat livet för många av oss. Med ens når vi ut till gamla skolkompisar, till kusiner och grannar på ett helt nytt sätt. Vad det betyder för oss är viktigt att följa och granska.

PR-konsulten Paul Ronge har i sin senaste bok ”Sociala medier” intervjuat ett trettiotal kändisar inom sociala medier i Sverige för att ta tempen just på denna förändring som sker i och med att vi blir allt mer sociala på nätet.. Politiker som Fredrick Federley, Gudrun Schyman och Leif Pagrotsky ger sin bild av politik och internet. Journalister som Jan Helin, Thomas Mattsson och Sofia Mirjamsdotter ger sin syn, PR-gurus som Niclas Strandh och Jerry Silfwer bidrar och här syns också storheter från bloggvärlden som Isabella Löwengrip, känd som Blondinbella, och Alex Schulman.

Men några av de bästa intervjuerna som Paul Ronge gör är med de personer som annars är okända. I dessa intervjuer får vi perspektiv på hur sociala medier förändrar ner i människors vardag, på ett genomgripande sätt. När sjuksköterskestudenten Jennie Ivarsson berättar om sitt sökande efter livets mening och människans värde, när trebarns-pappan Martin Wååk berättar om hur han efter sonens död i en tågolycka använde bloggen som ett rum där han fick skriva av sig, bearbeta sorgen och möta andra föräldrar som varit med om samma tragiska skeende. Då griper det plötsligt till i intervjuerna. Då djupnar samtalen och jag märker hur jag vill ha mer av detta. Hur jag vill förstå vad bloggandet, vad sociala medier och internet gör med människors vardag, med den längtan och det sökande efter att vara hela människor som vi alla delar i olika grad.

När jag sedan bläddrar fram i boken och åter hamnar i en intervju med någon mediekändis så blir det inte riktigt lika spännande. Intervjuerna med riksdagspolitiker och chefredaktörer av stora tidningsdrakar kräver kanske mer än de korta nedslag som görs i boken.

Sociala medier som Twitter, Facebook och bloggar har vuxit fram som en nya viktig arena under de senaste åren. Bara här på nätdelen av Västerbottens Kuriren ser vi hur bloggarna blivit viktiga röster i det lokala och regionala samtalet. Lokala politiker och kommunalråd är sedan några år mycket aktiva och når ut lite mer ofiltrerat än när de enbart hörs genom journalisternas intervjuer. Men VK-bloggarna har också gett mer okända vardagsmänniskor i Västerbotten en plattform varifrån de kan berätta om sina liv och föra ut sina åsikter om stort och smått.

När jag skriver detta är de mest läst bloggarna skrivna av en 22-årig ung punkare från Umeå som idag också jobbar som nöjesreporter, tätt följd av 14-årige skoleleven som skriver under titeln ”Lilla bloggen”.  Lite längre ner i listan finns medieläraren från Storuman, raggarpappan från Umeå och 23-åriga frisören som skriver om mode och sitt vardagsliv.

Sociala medier, här i form av VK-bloggarna, har gett dessa människor en helt annan plats i Västerbotten och tidningen VK har fått en helt ny möjlighet att låta deras vardag återspeglas för läsarna.

Detta är en av de stora förändringarna i medielandskapet under senare år och jag skulle vilja förstå mer om vad det betyder. I några av intervjuerna i Paul Ronges bok får jag det och det är just när han möter människor som annars står vid sidan av det offentliga medieflödet som jag tycker mig känna detta.

I nästa bok skulle jag gärna vilja att Paul Ronge lyfter fram andra grupper och sammanhang att hämta sina intervjuade från. Det skulle vara mycket intressant att få ta del av mötet mellan en av de mest efterfrågade PR-konsultenr ai Sverige, som Paul Ronge är, och människor som använder sociala medier som en naturlig del i sitt vardagsliv.

Några av de som jag gärna ser att Paul Ronge eller någon annan tar sig an framöver kan vara dessa:

  • Hur använder utomnordiska och utomeuropeiska invandrare sociala medier? Hur påverkas Sverige och Sverigebilden utomlands av deras Facebookande och bloggande?
  • Hur förändras elevernas roll inom skola och utbildning när elevdatorer distribueras ut i landets skolor och ger utrymme för sociala medier i klassrummet?
  • Hur förändrar sociala medier det andliga sökandet i Sverige när präster och annat kyrkfolk söker sig ut på nätet?
  • Vad betyder sociala medier för idrottsklubbarna när supportrar får en arena att uttrycka sig på genom fanpages?
  • Vad säger bibliotekarien om framtidens litteratur och läsande när böcker får konkurrens av, och kompletteras med, sociala medier?
  • Hur förändras vardagslivet för barn med utvecklingsstörning av olika grad i och med att de kan skapa nya kontakter via internet?

Många spännande och intressanta intervjuer återstår att göra och jag ser gärna fram mot att Paul Ronge, med sitt kunnande om PR och mediers betydelse, gärna tar sig an detta.

Paul Ronges bok ”Sociala medier” är utgiven på Optimal förlag.
 

Etiketter: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>