Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Kris för Norrlands tidningar

Papperstidningen i Sverige har bara 15 år kvar att leva. Sedan dör den år 2025, påstår den australiske medieforskaren Ross Dawson, citerad i Resumé. Prognoser som dessa har kommit och gått under de senaste åren, men jämför man med raset i upplageutvecklingen i Norrland så kan det vara intressant att lyssna till Dawson.

Han har onekligen en intressant prognos, inte minst om man jämför med den senaste upplagestatistiken för ett stort antal dagstidningar i Norrland. Den pekar åt samma håll som Dawsons prognos och kris och ras är ord som ligger nära att ta till.

Flera av norrlandstidningarna har tappat en fjärdedel av sin upplaga på 10 år. Så här ser siffrorna ut för upplageutveckling 2000 – 2009 (enligt TS webbtjänst):

Norrbottens Kuriren – 25 %
Västerbottens Folkblad – 25 %
Tidningen Ångermanland – 25 %
Sundsvalls tidning söndag – 24 %
Sundsvalls tidning vardag – 20 %
Örnsköldsvidks Allehanda – 16 %
Västerbottens-Kuriren – 16 %
Norrländska Socialdemokraten – 15 %
Piteå-Tidningen – 9 %
Östersunds Posten – 5 %

När Ross Dawson hävdar att papperstidningarna dör i Sverige år 2025 har han som grund för sin studie tittat på bland annat annonstrender, utveckling av digitalt papper, bredbandsutbyggnad och villighet att betala för nyheter.

I andra länder kommer det att gå fortare. Dawson hävdar att papperstidningen dör redan 2017 i USA medan Storbritanniens papperstidningar försvinner 2019.
Prognoser om papperstidningens död har kommit och gått under de senaste åren och somliga menar att man inte ska gå igång för mycket på Ross Dawsons studie. Men det är klart intressant att notera hur dessa prognoser går hand i hand med upplagesiffrorna i Norrland.

Frågan är hur dagstidningarna i norr ska möta denna utveckling. Redan ser vi hur man testar och prövar olika digitala kanaler som framtida lösning. Västerbottens Kurirens publisher Ingvar Näslund påpekar i ett blogginlägg att konkurrensen för VK inte längre kommer från de andra morgontidningarna utan istället från andra kanaler på nätet:
”SVT Play, Google, Facebook är bara några av VK:s nya motståndare. De och andra nationella och globala aktörer med massiva resurser i ryggen gör allt för att få din uppmärksamhet. Det är så den nya konkurrensen ser ut och det ställer helt nya krav på oss som medieföretag.”

Att möta denna nya konkurrens gör man på nätet och kanske kommer mediesituationen i Norrland att förändras i hastigare takt än vi hit tills anat.

Etiketter: , ,

2 kommentarer

Lämna ett svar till Mikael Hansson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.