Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Facebook för företagare

Umeå ligger långt fram när det handlar om bredband, nätuppkopplade skolor och deltagande i sociala medier. Inom näringslivet i Umeå finns det också flera goda exempel på hur sociala medier och marknadsföring används. På InfoTech Umeå intervjuas företagaren Ann Klefbohm om hur nya affärsmodeller växer fram på internet och nu senast fick Komatsu Forest pris vid Umeågalan för att man lanserat skogsmaskiner via YouTube.

Men det finns utrymme för många fler att ta steget ut på sociala medier. Köpcenter och gallerior som exempelvis MVG, Up2, Strömpilen och Ersboda skulle vara intressanta att följa i en satsning på Facebook och sociala medier. Några av dem testar redan, andra har inte hakat på.

Det finns alltså intressanta exempel att studera. Ett sådant är är ICA Supermarket Ålidhem som har över 2643 vänner på Facebook när detta skrivs. Det ger butiken en möjlighet till en helt ny direkt kanal till kunder som frivilligt valt att följa butiken på nätet. Nu senast har man på Facebook lagt ut information om butikstävlingar i att vinna kycklingfiléer eller gissa vikten på en torsk där vinnaren får ta hem fisken (som vägde 12,56 kg).

En hel del uppmärksamhet väckte detta bland kommentarerna på Facebook, flera positiva men också ett antal negativa som ifrågasatte att man tävlade om döda djur. Några menade i kommentarerna att fisken såg läcker ut och smarrig ut. Andra att det mer var fråga om djurplågeri. Berörde gjorde man i alla fall och sociala medier blir en plats för kunderna att föra dialog med butiken.

Framöver blir det intressant att följa hur sociala medier kan bidra till att näringslivet i Umeå stärks. Här finns mycket att göra för den uppfinningsrike entreprenören och butiksägaren.

Låt oss se fler exempel på det.
 

Etiketter: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.