Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Sms från tandläkaren har många perspektiv

När Socialstyrelsen vill stoppa tandvården i Sverige från att skicka ut sms-påminnelser till sina patienter så är det för tandläkarna inte bara en fråga om integritet. Det är minst lika mycket en fråga om ekonomi och möjlighet att få rörelsen att gå ihop. och för enskilda handlar det om att få bättre hälsa. och för företagen som erbjuder sms-tjänsterna en viktig utkomst.

Frågan om sms-påminnelser från tandläkaren väcker många frågor och visar hur stor påverkan en sådan här tjänst har på flera områden.

För några dagar sedan hörde vi om hur Socialstyrelsen vill stoppa tandläkare från att skicka ut sms till sina patienter eftersom man då kan riskera att meddelandet hamnar i fel mobil. Vad som inte uppmärksammats så mycket i den efterföljande debatten är att detta beslut också kommer att få stor inverkan på tandläkarnas ekonomiska resultat.

IT-bolaget Tieto hävdar att folktandvården i Södermanland har kunnat minska antalet uteblivna besök med 20 procent sedan man infört Tietos sms-tjänst.

InTime i Luleå är ett annat IT-bolag som erbjuder sms-tjänster till bland annat tandläkare. På deras webb citeras B-O Sundström, som driver Tandlaget AB. Han har räknat på vad uteblivna patienter kostar och säger: "En utebliven eller sent avbokad patient innebär en förlust med 600 kronor för oss. Påminnelsen är extremt effektiv, och har inneburit en minskning från ca 5% uteblivna till bara 1%.”

När nu sms-tjänster för tandläkare ifrågasätts har det alltså inte bara följder på integriteten. Det kan också ha kännbara ekonomiska följder om en kommunikationskanal som sms stryps efter att ha funnits sedan omkring 2002 eller 2003 då det började bli vanligt med sms-påminnelser bland tandläkare.

Nu blir det dock kanske inte så smärtsamt för tandläkarna eftersom Socialastyrelsen själva gått ut med att de behöver se över regelverket då också de menar att dessa sms-påminnelser har en positiv inverkan på folks tandhälsa.

Men det är intressant att se hur en teknisk funktion har så många aspekter och kan studeras ur så många perspektiv. integritet, ekonomi för tandläkare, framväxande av nya företag som säljer sms-tjänsterna, bättre hälsa eftersom fler kommer ihåg att gå till tandläkarna, är några aspekter som dessa sms-påminnelser kan studeras ur.

Teknik har betydelse.
 

Etiketter: ,

En kommentar

  1. Anonym

    Ett problem med sms-påminnelser är att de är störande. De utgör en bestraffning av de som är ordentliga och är bara bra för de som är slarviga. Utveckling där man ska påminnas i tid och otid om saker man redan vet måste stoppas. Vårt samhälle är redan stressigt på gränsen till outhärdlighet och att produktiva människor ska belastas med sms angående sånt de redan vet är inte acceptabelt. Kostnadsaspekten löser man genom att patienter som uteblir får betala för sitt besök ändå.

    Något jag däremot är positiv till är frivilliga sms till de som tycker sig vara slarviga. Och sedan gärna 1 kr billigare tandläkarräkning till de som är duktiga och kommer i tid utan onödiga påminnelser.

Lämna ett svar till Anonym Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.