Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Ipad nu för ettåringar

Mamman jag träffar vet inte riktigt vad hon ska tro. Hennes ettåring hanterar familjens Ipad med en briljans som chockar henne. Hur kan en ettåringen så snabbt lära sig att starta plattan, byta program och spela det nya doktorspelet som mamman laddat ned? frågar hon mig när vi pratar om hur it-utvecklingen påverkar familjens liv och barns uppväxt.

Mamman fortsätter berätta om hur hennes ettåring lärt sig svepa med fingrarna över touchskärmen, klicka och styra spelet och hur hon intuitivt förstår hur surfplattan fungerar. Tillsammans talar vi om allt mer brännande frågor om hur ettåringen närmast visar på ett beroende och gråter om hon inte får ha plattan och att hon söker efter den om mamman gömt den.

Samtidigt fascineras mamman över att hennes dotter nu spelar ett doktorspel på plattan som ger henne en bild av människorkroppen och vad som händer i de olika organen. Hur mycket barnet förstår är förvisso en fråga, men att hon lärt sig ett nytt verktyg för att inhämta kunskap är mycket tydligt.

Mammans ettåringen är inte ensam. En snabb sökning på Youtube visar mängder av filmer där förundrade, och ibland stolta, föräldrar visar hur deras små barn och bäbisar snabbt lär sig hantera en Ipad eller surfplatta. 

En av filmerna på Yuotube sticker. Den visar hur en ettåring, som är van att använda en Ipad, försöker använda samma sätt att läsa en tidskrift tryckt på papper som hon gör med en Ipad. Men när det inte går att att zooma sidorna eller klicka på bilderna i papperstidningen ger det lilla barnet upp, kanske i tron att tidningen är trasig eftersom bilderna inte går att zooma. (Se filmen här nedan)

http://www.youtube.com/watch?v=APE8M9MeOWA

För tidningsledningar och journalister är filmer som dessa mycket intressanta att studera. De ger en föraning om en framtid där medieanvändningen är helt annorlunda mot idag vilket gör att de måste se över hur desa små bäbiser i framtiden ska kunna ta del av nyhetsflödet.

För skolledningar och pedagoger är det självfallet också mycket viktigt att följa utveckling. Inom några år finns dessa unga barn i skolan och frågan är vilka verktyg de ska få använda för sitt lärande.

För föräldrar, utvecklare av plattorna, producenter av appar och program, forskare som vill förstå vad som händer med människan i ett digitalt samhälle är också detta oerhört intressant att ta del av.

För den som är intresserad att fördjupa sig i diskussionen om barns användning av de nya surf- och läsplattorna ger det också mycket att läsa igenom alla kommentarer som skrivits till videon, för här finns många argument samlade för och emot barns tidiga användning av de nya plattorna. Mer än 2 200 kommentarer har skrivits in på Youtube kring denna film vilket visar på de starka känslor som företeelsen ger hos föräldrar och pedagoger.

Signaturen valquiriaelissa menar att barn under två år inte ska sitta framför skärmar utan istället leka med många olika sorters leksaker:
” In the baby’s early years it is VERY IMPORTANT to make them play with toys of different sizes and textures. This way, the child brain starts creating a notion of space and profundity. The AAP have just release an article where they recommend parents "to keep children under 2 as ‘screen-free’ as possible".”

Svar på tal ger Ignatia80 som hävdar att små barn mycket väl kan använda de nya plattorna och datorer och också läsa vanliga böcker och leka utomhus:
”My kids (3 years and 20 months) love to play with my iPad! They also love to read books, play outside and watch kids movies. It’s fine in moderation.”
 

Etiketter: ,

En kommentar

  1. Urban Bengtson, idékonsult

    Framtiden finns i barnets nu, är en sentens jag använder för att sia om utvecklingen. Passar nog bra in i exemplen här. Men när jag nyligen mötte folk från Tillväxtverket och Vinnova som ju ska ge medel för innovation och entreprenörskap i Sverige, hade man inget bra svar om varför det inte finns pengar för barnomsorg och skola hos dom. Kanske behövs att sådana här filmer når dom. Eller kan det finnas någonstans inom Umeå universitet att ta initiativ? Infotech?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>