Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Smart telefon läser affischen

Inget mänskligt öga kan läsa affischen, men med en smarttelefon öppnar sig dess budskap.

På en anslagstavla på Umeå universitet hänger det en affisch utan text och utan traditionellt förklarande bild. Istället, mitt på affischen, en så kallad QR Code, vilket är en streckkod som nya sortens smarta telefoner kan avkoda och förstå.

Håller man upp telefonens kamera mot affischens kod så öppnar sig ett webbfönster med den webbsida eller information som dolde sig i koden.

Sammansmältningen mellan den fysiska affischen och den digitiala kommunikation som den öppnar är mycket intressant. Det här kommer vi att få se mycket mer av i framtiden då möjligheterna för extra information är mycket stora med tekniken. I en bloggpost beskriver exempelvis Simon Lindgren, professor vid Sociologiska institutionen hur han på Museum of London upptäcker dessa QR-koder som i det fallet öppnar Youtube-filmer i telefonen.

Att museum kan ge besökarna extra information med dessa koder ger mer dynamik till besöket. På samma sätt kan man tänka sig att affärer börjar använda koderna för att ge ytterligare information om en vara man säljer. Kanske en QR Code vid hyllan med rättvisemärkt kaffe och vips öppnar sig en film i telefonen som visar hur just detta kaffe producerats på ett rättvist sätt. Eller en QR Code vid köttdisken som visar vilka produkter osm är lokalproducerade.

Möjligheterna är enorma, såväl till information som tävlingar och interaktivitet med den som står framför affischen. Blir intressant att följa hur handel och andra branscher tar sig an denna teknik. 

Etiketter:

2 kommentarer

  1. Christian E

    Jag såg mycket av detta i Japan. Exempelvis använder sig McDonalds där mycket av detta marknadsföringsknep. Så vitt jag vet fungerar det även på Internet – alltså att man på hemsidan lägger upp en kod, så länkar den dig till en webbsajt 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.