Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Männen regerar på Twitter

På Twitter regerar männen. Åtminstone om man får tro en undersökning över Sveriges 300 mest inflytelserika twitterkonton. 144 stycken av dessa har en man som avsändare medan enbart 80 har en kvinna som avsändare. Utöver detta finns det 76 övriga som tillhör organisationer, redaktioner och liknande avsändare. (Med reservation av mig för eventuell hastig felräkning.)

Undersökningen är gjord av omvärldsbevakningsbyrån Aitellu som rangordnat svenska twitterkonton utifrån hur många följare de har samt hur många följare dessa i sin tur har. Dessutom har man tagit hänsyn till antalet retweets, alltså twitterinlägg som skickas vidare av andra, de senaste sex månaderna.

Undersökningen är naturligtvis trubbig eftersom det inte finns något riktigt säkert sätt att säkerställa den påverkan som ett twitterkonto kan ha, men det är ändå värt att notera att antalet män nästan är dubbelt så många som antalet kvinnor bakom de mest inflytelserika kontona, enligt den aktuella listan.

Här är de tio konton som enligt undersökning ligger i topp vad gäller påverkan på Twitter. Nio av dem har män som avsändare.

1. Jonas Gardell http://twitter.com/Jonas_Gardell
2. Carl Bildt http://twitter.com/carlbildt
3. Fredrik Wikingsson http://twitter.com/fwikingsson
4. Alex Schulman http://twitter.com/alexschulman
5. Annika Lantz http://twitter.com/annika_lantz
6. Timbuktu http://twitter.com/jasontimbuktu
7. Magnus Betnér http://twitter.com/Magnusbetner
8. Mark Levengood http://twitter.com/Mark_Levengood
9. Soran Ismail http://twitter.com/Soranismail
10. Adam Alsing http://twitter.com/adamalsing

Se resten av listan.

Etiketter: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.