Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Datorer i skolan viktigt för elevers kompetens

Det är viktigt att ”alla barn i Sverige ska få använda digitala moderna lärverktyg, ska kunna få digitala kompetens”, säger it-minister Anna-karin Hatt i SVTs morgontv. Hon menar att ”alla kommuner är skyldiga att leva upp till de krav vi ställer i alla styrdokument”, och understryker att ”det är helt självklart att våra barn måste kunna få en digital kompetens”.

Ett inblick i hur datorer i skolan kan förändra eleverna lärande finns i intervjurapporten Lärande utan gräns, som getts ut i samarbete mellan Umeå kommun och InfoTech Umeå.

18 elever från Umeås gymnsieskolor har i rapporten fått ge sin syn på hur deras lärande förändrats sedan de fått en egen bärbar dator. De menar att en egen dator underlättar lärandet jämfört med om de måste gå till en datasal, kommunikationen med lärare och andra elever underlättas, det går lättare att hålla reda på material och uppgifter.

Men påfallande ofta berättar också eleverna om ett informellt lärande som sker utanför den organiserade undervisningen. I rapporten finns eleven som älskar att jobba med hundar och via internet, utöver skolans lektioner, lär sig mer om försäljning och handel med hundar.

Här finns eleven som via Facebook har kontakt med ungdomar i andra länder och diskuterar skoluppgifter med dem.

Här finns eleven som lär sig redigera filmer och lägger ut dem på Youtube och får tusentals besökare.

Här finns eleven som på engelska rollspelssajter skapar teaterstycken med andra teaterintresserade från hela Europa.

Alla vittnar de om ett lärande där de menar sig bli bättre på engelska, på att samarbeta, uttrycka sig och kreativt skapa tillsammans med andra.

Mycket intressanta elevintervjuer som sätter ord på det som it-ministern efterlyser.

Här kan rapporten Lärande utan gräns laddas ner.
 

Etiketter: ,

2 kommentarer

  1. Max

    Jag anser dock att det är oroväckande vilken monokultur man indoktrinerar eleverna i. Man lär dem inte ordbehandling, man lär dem Word. Man lär dem inte kalkylering, man lär dem Excel. Allting är monokulturer. Istället för att lära dem verktyg som kan appliceras överallt lär man dem fallspecifika saker, och handikappar dem så fort de inte själva befinner sig i monokulturen.

    Detta är inget annat än indoktrinering, och det skapar svaga kunskaper hos eleverna medan mjukvaruföretagen gnuggar händerna då vi sköter marknadsföringen åt dem.

    Bättre att lära dem kunskaper de kan applicera på olika applikationer!

  2. Christian.B

    Påföljd utav Max’s kommentar till studier med IT relaterade verktyg. Självklart så får man ju inte ersätta grundämnen med en större del av utbildningen utan att man får ha ett så pass organiserat upplägg så att alla grundämnen även har tid för vanliga lektioner så som t.e.x Matematikens lära ska fortfarande baseras på grundlig hedlig lära men att man sedan ska kunna med dom kunskaper man fått där utveckla sig yttligare med att använda sig utav IT relaterade verktyg. Dock att basera IT relatierade verktyg för matematiska handlingar är väll inte det första man försöker få igenom med att få igenom mer IT användning, det är väll ändå mer fakta hämtning, uppbyggd utav att skriva en rapport eller en essä i korrekt form och upplägg? Då man även kan hämta information via böcker eller likande för att kunna utveckla sina kunskaper och samtidigt få en extra kunskap utöver vad man redan får? Att ersätta läran helt med IT relaterade verktyg kommer nog aldrig vara en prioritering för någon skola. Dock tror jag att eleverna skulle kunna utveckla sina färdigheter inom utbildningen genom att få använda IT relaterade verktyg.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>