Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Kyrkans twitter hackat av lättklädda damer

Spamvågen sprider sig på Twitter. Under loppet av ett par veckor har jag följt två konferenser på Twitter där flödet av inlägg plötsligt tagits över av lättklädda damer som sänder ut tveksamma länkar till sidor som du helst inte vill besöka.

Kidnappningen av de hashtags som gör det enklare att följa vad deltagare på en konfersen twittrar om har skett på så olika konferenser som MIT Media Lab i USA och Svenska kyrkans kommunikationsdagar 2012. Anledningen är att många twitterinlägg, så kallade tweets, har innehållit de hashtaggar som använts under de båda konferenserna, #MediaLabIO respektive #kom12. Det för med sig att också andra (läs de lättklädda damerna) som vill nå ut till twitterflöden som många följer helt enkelt börjar skriva massor av inlägg om sin egen verksamhet.

Här nedan ser du skärmdumpar från de två twitterflöden som just jag följt.

Svenska kyrkans twitterflöde hackades som du ser nedan:

 

MIT Media Lab hackades som du ser nedan på liknande sätt:

På MIT Media Lab hade man ingen beredskap för detta vilket innebar att de främmande inläggen bara öste på. På Svenska kyrkans konferens fanns dock moderatorer som kunde ta bort inläggen i samma takt som de kom in. Förutom i pauserna då moderatorerna tog ledigt vilket gav till effekt att spam-inläggen drösade in igen.

Tilläggas kan att det med största sannolikhet inte är några lättklädda damer som sitter och väntar på att större konferenser ska dyka upp på Twitter. Förmodligen är det istället en automatisk funktion som känner av när en hashtag blir mycket vanlig och då börjar skicka ut spam-inläggen.

Men det finns också en form av kidnappning av hashtag som mer har formen av civil olydnad eller politiska protester. Det råkade McDonalds ut för i början av året när deras hashtag #McDStories ”kidnappades” av kunder som inte gillar hamburgerfirman. McDonalds tanke var att folk under hashtaggen #McDStories skulle skriva trevliga berättelser om att äta deras hamburgare. Men hashtaggen togs istället över av motståndare till McDonalds som hellre tog chansen att här häckla och driva med McDonalds.

Vilket lär oss att såväl organsationer som företag behöver vara vaksamma över hur deras twitternärvaro används och kan uttnyttjas av andra.
 

Etiketter: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.