Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Nu blir det tv på webben

Flera organisationer prövar nya kanaler för att nå ut med sitt budskap från Almedalen. Med ny enkel teknik är det idag möjligt att på egen hand sätta upp en webbtv-sändning som både kan direktsändas och ses i efterhand.


Region Västerbotten sänder filmade inslag från Almedalen via webbtv. En satsning som kommer att växa i framtiden för fler organisationer.

Region Västerbotten gör det, Kultursekretariatet i Västra Götalandsregionen gör det, likaså Godmorgon Almedalen, Europeiska kommissionen, Landstinget Göteborg, Kairos Future, energiföretaget Eon och Lindholmen Science Park. I Almedalen sätter företag och organisationer upp kamera på stativ och filmar seminarier och panelsamtal för att också de som inte kommer till politikerveckan ska kunna följa vad som händer.

En bra tanke kan det verka som och en kommentar kommer in på webben i samband med en sändning från Kultursekretariet i Västar Götalandsregionen: ”Suveränt att kunna följa allt från distans, älskar detta!”, skriver en tittare.

De ansvariga går genast in och svarar: ”Ja, vi är jätteglada över möjligheten att låta fler "vara med". Alla kan inte vara i Visby, av olika skäl. Bra ur demokratisk synvinkel att ALLA kan se vad kulturnämnden gör och HUR vi gör det.”

Och visst stämmer det att ”ALLA” kan se men långt ifrån ”ALLA” gör det. Faktum är att de fyra filmade inslagen från Kultursekretariatet enbart nått ut till 45, 19, 17, respektive 34 tittare efter ett par dagar in i Almedalsveckan. Eon och Lindholmens Science Park når för sina sändningar inte ens upp till 20 tittare.

För Region Västerbotten ser det dock något bättre ut med 129 tittare efter knappt ett dygn på den första sändningen från Almedalen, en sändning från måndagskvällens Spaning då jag och några till deltog i en panel om vad som händer under politikerveckan.

Jämfört med Sveriges Televisions, TV4s, Expressens och Aftonbladets sädningar från Almedalen är detta naturligtvis små rännilar av tittare. Men satsningarna är trots det vitkiga att göra. Många seminarier och och panelsamtal i Almedalen samlar inte fler än någr tiotal besökare, får man upp till 50 deltagare så har man verkligen lyckats nå ut.

När Region Västerbotten då når ytterligare 129 visningar med sitt filmade inslag är det inte att förakta. Särskilt inte eftersom sändningen via Bambuser är gratis förutom kamerainköp förstås, men det finns ofta inom organisationen.

Men samtidigt krävs att man höjer kvaliteten på sändningarna. Det filmade inslag som Region Västerbotten lagt ut på Bambuser består till sin början av närmare 30 minuters film utan att något händer i filmen förutom paneldeltagarna börjar inte sina platser. Så även om tekniken är enkel krävs också att sändningarna bearbetas och redigeras för att de ska bli verkligt tittarvänliga.  

Sändningar med rörlig bild kommer att bli allt mer vanligt i framtiden och fler organisationer än Region Västerbotten liksom företag kommer att behöva se över sina rutiner för denna form av dokumentation.

Ut med bilderna på webben, helt enkelt.

Etiketter: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>