Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Kyrkoherden som bloggade

En miljon besök har kyrkoherde Krister Kappel, Järfälla församling, haft på sin blogg Kyrkoherdens tankar. Hur gör han för att nå ut? Vilka knep är det som lockar så många att vilja följa vad en kyrkoherde i Svenska kyrkan funderar på?

Melodikrysset är det något oväntade svaret. För vid sidan av blogginlägg om vem som ska utöva tillsyn av präster eller utläggningar om vad Paulus menade med uttrycket ""Var alltid glada, be ständigt" så publicerar kyrkoherden i direktsändning varje lördag sin egen lösning av det populära radioprogrammet Melodikrysset.

Ofta lägger han också till en liten krumelur som anknyter till hans tjänst inom kyrkan. Så kan exempelvis Krister Kappel skriva: "V 5, V 14 och L 3: Det var Olle Adolphson som gjorde musiken och Beppe Wolgers som skrev texten till; "Det gåtfulla folket". En mycket uppskattad visa, vid dopgudstjänster."

Tusentals radiolyssnare följer kyrkoherdens lösningsförslag varje lördag vilket alltså nu resulterat i över en miljon besök på hans blogg.

Ett kul och något oväntat grepp från kyrkoherden. Nu väntar vi bara på att någon rörmokare, en butiksföreståndare eller en tandläkare ska nappa på idén att hitta en nisch på internet och sociala medier som öppnar upp för nya möten och kanske för en hantverkare också ger nya kunder.

Sociala medier som bloggar, Twitter och Facebook kan på så sätt bli en möjlighet till att marknadsföra sig själv i en något annorlunda miljö.

 

Etiketter: , ,

En kommentar

  1. Bodil

    Kyrkoherdens tankar är mänskliga. Små tankar och ”berättelser” från yrket är trevligt att läsa om. Läs även texterna under ”lösningen”

    Ha det gott

    Bodil

Lämna ett svar till Bodil Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.